Fiskeriforeningsformand Flemming Kristensen Thyborøn
beklagede sig i fredag d. 1 september i Radioavisen over stigningen
på dieselolie til fiskeriet og mente, at store dele
af fiskeflåden ville gå fallit, hvis ikke der
kom hjælp til at betale de stigende udgifter.
De større kuttere har de sidste par år kørt
med en meget stram økonomisk indtjening på grund
af nedgang i fiskeriet og i prisen på den landede fisk,
hård kontrol med fangsten og stramning af kvoterne,
så stigningen på brændstoffet gør
det i dag næsten umuligt at få overskud på
et årsregnskab. Hjælp til betaling af brændstof
er blevet foreslået, men det er jo kun med til at holde
liv i de enheder, der har et enormt brændstofforbrug
og ikke hele den danske fiskeflåde. Spørgsmålet
er så, om ikke det var bedre at interessere sig for
det mindre ressourcekrævende fiskeri i fremtiden.
Det danske fiskeri udspringer af snurrevodsfiskeriet, der
i mange år var det største fiskeri herhjemme,
men dette skånsomme fiskeri er ved at forsvinde på
trods af, at man med meget små udgifter kan bringe kvalitetsfisk
på markedet. Forbruget af brændstof på en
traditionel snurrevodskutter ligger på årsbasis
på det samme som en stor industri- eller bomtrawler
bruger på 1-2 uger, så selv om dieselolien stiger
yderligere, vil det ikke være et problem for os. Sidste
års regnskab viser at forbruget af brændstof og
smøreolie på min kutter udgjorde 5 procent af
fiskesummen, så måske var det en ide at begynde
at tænke gammeldags igen.
Skal den danske flåde have hjælp i dag var det
bedre at få ryddet op i den stak af afgifter, der efterhånden
er blevet os pålagt, det ville hjælpe hele flåden,
både store og små.
Fiskeskipper, Gunnar Jakobsen E 230 Merkur
Formand for Landsforeningen Levende Hav
|