Ifølge Morten Laudrup-Larsen fra Fødevareministeriet
skal statsstøtten fjerne tonnage, så der bliver flere fisk til
de der bliver tilbage i fiskeriet, men samtidig skal støtten også
være et tilbud til de fiskere som gerne vil forlade fiskeriet.
LLH nyheder spørger: Skal støtten også hjælpe
til med opbygningen af de nedfiskede fiskebestande?
”Nej det er mere tvivlsomt, for samtidig
bliver de resterende fartøjer mere effektive, og den udvikling
støtter vi også ” siger Morten Laudrup-Larsen.
Og det er faktisk denne sag i en nøddeskal.
Nu er er der givet statsstøtte til ophugning
i mange år og langt over 1000 fartøjer er blevet taget ud af
fiskeriet med støtte. Men mens man støtter ophugning med den ene
hånd, giver man støtte til effektiviseringer og nybygninger med
den anden. Senest i 1993 hvor der blev gennemført en større
ophugningsrunde, blev der taget mange fartøjer ud. Men kun til de
fiskere ”som havde råd” til det tog imod. Dvs. de fiskere som
havde en smule opsparing og kapital i deres virksomhed, kunne
bruge ordningen. Fiskere med de store investeringer og gæld kunne
og kan heller ikke under denne nye runde, tage imod dette
”frivillige” tilbud, dertil er tonnagesatsen for lav - de fik refinansiering.
Resultatet er givet, problemerne med de lave
bestande vil fortsætte, også efter at man under denne runde, måske
vil have forbrugt mere end 120 mill. kroner.
Ser man nu på statsstøttens to formål, så
rejser de flere spørgsmål end de besvarer.
- ”Ved
at fjerne fartøjer bliver der flere fisk til de som bliver
tilbage”. Det formål bliver ikke opfyldt. I 1993 holdt
denne teori i mindre end 2 år, så var denne gevinst blevet
ædt op af effektiviseringer i flåden.
- ”Med
støttet får fiskerne en mulighed for at komme ud af
fiskeriet ”med skindet på næsen”, altså en mere værdig
afslutning end en eventuel konkurs”. Det er et humant
argument, men uden logik. For 120 mill. kroner rækker kun til
100 fartøjer og da 240 fartøjer søgte de 46 mill. og flere
sikkert vil søge de 80 mill. som kommer, bliver der mange
tilbage som udsættes for en inhuman behandling. Og lægger
man disse fartøjer sammen med et betydeligt
antal fiskere, som meget gerne vil ud af fiskeriet - hvis de
havde den mindste chance for udfylde kriterierne – så
bliver konklusionen, at der er tale om et meget uretfærdigt
projekt.
I LLH mener vi, at den form for ophugning det
danske samfund har støttet og tilsyneladende nu skal fortsætte
med at støtte, ikke opfylder noget formål.
En forening som LLH tvinges til at stille med
et gennemtænkt og logisk holdbart formål, når vi f.eks. søger
midler til udviklingsprojekter. Sådanne formålsbeskrivelser kan
være meget vanskelige, men lykkes det ikke for os, så bliver der
heller ikke noget projekt med støtte fra Danida.
Sådanne fornuftige regler bør selvfølgelig
også gælde for regering og Folketing, når man med statsstøtte
til ophugning, vil nedbryde et erhverv.
Levende Hav anbefaler, at støtte til
effektiviseringer, nybygninger og ophugninger har et overordnet
formål, nemlig at sikre genopbygningen af de truede
fiskebestande. Derfor skal støtten øremærkes til
ophugningen af de problematiske fiskerier bomtrawl, bobletrawl,
fartøjer med flere trawlsystemer, vodfiskeri i sten m.m. Sammen
med denne statsstøtte skal vi ophøre med at give statsstøtte
til nye fartøjer og redskaber som er konstrueret til at fiske i
sten, eller til at fiske arter som har et voldsomt udsmid.
Det er også en myte at "fiskerne gerne
vil ophugges". De vil ikke ophugges, de vil have lov til at
fange en mængde fisk, de kan leve af. De 100 fartøjer som nu
bliver ophugget er selvfølgelig ude af fiskeriet, men tilbage er
der måske 400 som også gerne vil forlade fiskeriet, fordi de
sikkert ikke vil kunne klare sig i konkurrencen med de 2-300 store
effektive fartøjer, som kan fiske i al slags vejr, alle årets
dage og i alle farvande. Fjernede man blot 40 af de store
effektive konsumfartøjer ville der være mere end rigelige fisk
til de tilbageværende fiskere, samtidig med at de fik håb for
fremtiden og lyst og mulighed for modernisering af deres fartøjer
til at klare nye krav til arbejdsmiljø om komfort for mandskabet.
|