Havmiljø og fiskeri
I oplæggene til
rapporten, Quality Status report 2000, som udgives af
OSPAR kommissionen, har fiskeriets negative indvirkninger på
havmiljø og fiskeressourcer fået højeste prioritet til
genopretning af havmiljø og fiskebestande. OSPAR er en
offentlig kommission, nedsat af 15 lande til at overvåge og
beskytte havmiljøet i Nordøst Atlanten, et område som
også indbefatter Nordsøen og de indre danske farvande. Kommissionens
konklusionerne og anbefalinger er usædvanlige og markante: Der
fanges mere end hvad bestandene og farvandene kan bære; de
tunge redskaber ødelægger havbunden og udsmidet af døde fisk
(discarden) er alt for høj.
I Levende Hav er
vi ikke i tvivl om, at fiskeriet og fiskeriets indvirkninger på
havmiljøet i ex. Nordsøen, er ude af kontrol og at situationen
kræver aktiv handling fra de officielle myndigheder og
erhvervsfiskeriets side. Dertil mener vi også, at der bør
etableres et tættere samarbejde mellem fiskeriforvaltningen og
miljømyndighederne. Vi håber nu, at Miljø- og energiminister
Svend Auken, vil lægge et meget større pres på
fiskeriforvaltningen og fiskerierhvervet for at få fremmet det
bæredygtige fiskeri, og få forbudt eller i det mindste
kraftigt begrænset de fiskerier som ødelægger havmiljøet.
Men vi håber også, at der nu handles i forhold til problemet -
de skadelige fiskerier – og ikke ved naturfredninger.
Denne
understregning skal med, fordi vi ikke støtter rapportens
anbefalinger og de nye tendenser i miljøforvaltningen, som går
ud på at frede dyr, havmiljø- og områder. Vi skal opfordre
alle parter og interesser, som beskæftiger sig med fiskeri og
havmiljø, til ikke at bruge fredninger, da fredninger både er
uøkologiske og ubæredygtige. Fredninger er både en
overgivelse, som det er en fralæggelse af ansvaret for en bæredygtig
naturforvaltning. Sådanne drastiske skridt bør kun bruges i de
situationer hvor der ikke er nogen anden vej tilbage, da forbud
og stærkt beskyttede områder i og på havet, jo også rammer
det fornuftige og skånsomme erhvervsfiskeri.
Omkring havmiljø
og fiskeri er der da heller ingen grund til at bruge sådanne
radikale metoder. For der ligger mange uprøvede veje man gå, før
naturfredning bør komme på tale. En god og rigtig vej ville
som før nævnt være at forbyde, eller meget begrænse de
skadelige fiskerier, som f.eks. bomtrawl og hårdt slæbende
almindelig trawlfiskeri. Til genopretning af økosystemerne skal
man ind og begrænse det økologi ødelæggende industrifiskeri
efter tobis, sild, brisling.
Og det kan vi gøre
på flere måder: Ved det direkte forbud mod bestemte
fiskerimetoder og forbud mod f.eks. at trawle med visse typer
fartøjer, motorer og trawle i bestemte havområder: Ved at
politikerne pålægger Søfartsstyrelsen og Fiskeridirektoratet
at de skal arbejde under og efter de politiske hensigter der er
nedfældet i love og bekendtgørelser: Ved energiafgifter, i dag
er fiskeriet fritaget for at skule betale energiafgift, genindfører
man afgiften vil det bremse udviklingen af det energitunge
fiskeri, og er afgiften ikke høj nok, kan den som andre
afgifter jo blot hæves: Ved tilskud til ophugninger af de
fiskefartøjer som både ødelægger fiskeri mulighederne for de
skånsomme fiskerier og havmiljøet: Ved at stoppe for
offentlige tilskud til nybygning og ombygninger af de fartøjer
og metoder som skaber problemerne, (de seneste nybygninger i
dansk fiskeri har fået henholdsvis 10 og 6 mill. kroner i
offentlig støtte, uden de støtte vil de sikkert ikke være
blevet bygget). Og som det vigtigste - ved at yde politisk og økonomisk
støtte til det naturskånsomme fiskeri.
Kurt Bertelsen
Christensen
Landsforeningen
Levende Hav
|