Kutteren M/S Anton har sat alle sejl, i forsøget på
at få skabt en folkelig og fiskerifaglig debat om fremtidens
fiskeri. Den økologiske balance i havet, mellem havmiljø
og fiskestande, er ubæredygtig og helt ude af kontrol
og fiskerierhvervet befinder sig i den alvorligste krise i
nyere tid. Kvoterne på torsk, rødspætter
og andre vigtige spisefisk er så lave, og perspektiverne
for de kommende år så katastrofale, at man nu
taler om nedskæringer på op mod 50% af den danske
fiskeflåde.
Der er meget svært at finde lyspunkter, men måske
skulle dansk fiskeri kikke mod nord, mod Færøerne,
her har fiskerne fået optimismen og troen på fremtiden
tilbage. Det færøske fiskeri har været
helt nede på bunden, med store konkurser og endog bankkrak.
Det færøske fiskeri og samfund, har været
igennem en meget smertefuld omstilling, hvor man virkelig
måtte tage tyren ved hornene, for at få genrejst
et levedygtigt erhvervsfiskeri.
I Skagen beretter de færøske fiskere om denne
proces som nu har stået på i 10 år og de
beretter om noget så usædvanligt som en forvaltning
og et fiskerierhverv som arbejder sammen. Om fiskere som ikke
alene accepterer, men også støtter op om en effektiv
og konsekvent kontrol.
Torsken er kommet tilbage fordi man regulerer, beskytter og
kontrollerer og sikkert også fordi man i starten af
90érne fik forbudt fiskeriet på tobis, torskens
vigtigste føde, siger de. Nu er der igen mange torsk
og tobis rundt de nordatlantiske øer.
"Torsken skal også have fred", og på
de vigtigste gydepladser rundt Færøerne, er fiskeriet
nu blevet forbudt i torskens gydesæson. De færøske
fiskere i Skagen og Hirtshals fisker på danske fartøjer
og på spørgsmålet om hvordan de ser fremtiden
for dansk fiskeri, er de meget pessimistiske. "Vi er
på fast løn, 22.000 kroner om måneden,
med mulighed for del i overskuddet, men siden 1998 har vi
ikke fået udbetalt noget overskud". De store fartøjer,
som fisker tobis, sild,
makrel og brisling i Nordsøen og Østersøen,
fisker med så store underskud, at de reelt er kommet
under bankernes administration. "Det er ikke længere
skipperne som bestemmer om og hvornår vi skal fiske
og om vi skal have det udstyr og grej vi har brug for, det
afgør bankerne" siger de.
Spørgsmålet er nu: Behøver det danske
fiskeri at skulle gennem den smertefulde proces som Færøerne
måtte igennem i 90érne, med fallitter og banklukninger?
Herfra Kattegat på vej mod Hundested og nye beretninger
fra fiskerne, er vi sikre på at det bliver tilfældet,
hvis ikke vi tager ved lære af Færøerne.
For der er kun en vej at gå, mellem 1- 150 af de store
energi- og ressourceforbrugende fartøjer bør
tages ud af fiskeriet. Et sådant udtag vil koste fiskerne,
bankerne og
samfundet langt over en mia. kroner, men der ikke andre veje
at gå. For selv om man afsatte de ca. 500 mill. kroner
der ville være nødvendige for at få ophugget
resten af den danske flåde af mindre og mellemstore
trækuttere, så ville en sådan massiv ophugnings
runde ikke være nok til at redde resterne af kystfiskeriet
og de store fartøjer.
Fra fredag den
6/7 til og med mandag den 9/7 stiller vi op på havnen
i Hundested med en udstilling "Det bæredygtige
fiskeri - 2001". Alle er velkommen og vi håber
at få en god debat med fiskerne fra Hundested og de
mange mennesker som kommer på havnen i weekenden for
at nyde de dejlige fiskefileter.
M/S Anton kan kontaktes på telefon 51245720 el. 40337415
|