Det er måske for tidligt at komme med denne
prognose, men dokumenterne og de mange rygter her i landet og de
voldsomme reaktioner i bl.a. Skotland, synes at pege på mere kaos
mere bureaukrati og mindre fornuft og bæredygtighed i fremtidens
fiskeri.
Vi er endnu meget langt fra at have begreb om
de EU fiskeriaftaler der blev vedtaget i Bruxelles den 20.12, men
med den smule vi har fået kendskab til, tegner der sig et
uhyggeligt bureaukratisk billede af fremtidens fiskeri. Allerede i
dag er fiskeriet bureaukratisk, men fremtidens fiskeri vil ikke
kun være begrænset af de færre og færre ressourcer, men i ligeså
høj grad af fiskernes muligheder for at forstå og honorerer de
mange krav der stilles af EU og de nationale fiskeriforvaltninger.
Siden indførelsen af den fælles
fiskeripolitik i 1983 er reglerne for fiskeri blevet mere og mere
detaljerede, sofistikerede, uigennemskuelige og nu også
uigennemtænkte. Når fiskeriet alligevel har kunnet foregå, hænger
det sammen med at fiskerne har forstået at navigerer inden for dette
system af havområder, kvoter, maskestørrelser osv. De har landet
fisk fra andre områder end der hvor fisken er fanget; de har
landet uden om de systemer som kontrollerer; de har taget chancen
og landet fisken selv om de kunne risikerer at blive opdaget og få
store bøder. Det vil fortsætte, men det vil blive vanskeligere for
det traditionelle fiskeri.
Kommissionen og ministerrådet har offentligt
erkendt de indlysende svagheder i forvaltningen af EU's fiskeri.
Og op til vedtagelsen af fiskerireformen, havde myndighederne
flere gange fået understreget, at fiskerne skal have et meget
større ansvar for en fornuftig gennemførelse af den fælles
fiskeripolitik. Med EU's fiskerireform som den tegner sig og de
nye regler og forordninger som er vedtaget, synes myndighederne at
have opgivet at få skabt en fiskeriforvaltning hvor fiskerne gives
et større ansvar for fremtidens fiskeri.
Som det ser ud i øjeblikket, vil
fiskeriet og forvaltning fortsætter på den ”legende røvere og
soldater” kurs som har styret fiskeriet op gennem 90’erne, men i
fremtiden med færre deltagere fra det mindre og det mere
traditionelle fiskeri. Dette fiskeri har lidt under og er blevet
skåret ned til sokkeholderne under den fælles fiskeripolitik, men
med det enorme bureaukratiske fiskeri som tegner sig, vil flere
bukke under. Tilbage får vi de store ressourcekrævende og
omsætningstunge fartøjer som også har råd til at hyre de
nødvendige eksperter der kan matche den fiskeriforvaltning og
kontrol som bygges op.
En mere bureaukratisk fiskeriforvaltning og
en større fiskerikontrol vil ikke give os et mere bæredygtigt
fiskeri, tværtimod. Vi er faktisk så langt fra det bæredygtige
fiskeri som vi kan komme i øjeblikket. Vi aner ikke, og det gøre
myndighederne heller ikke, hvad der blev vedtaget i
Bruxelles den 20/12. Fiskeriet bliver tilsyneladende så
kompliceret, at fiskerne med samvittigheden i behold kan fralægges
sig et hvert økologisk og også økonomisk ansvar for deres
virksomhed. Tilbage står vi med en EU kommission og de nationale
forvaltninger, som strides om hvem der har ansvaret for at
fiskeriet bliver dårligere og dårligere. Skandalerne vil
fortsætte, industrifiskeriets bifangster af sild, kuller og torsk
vil fortsætte, udsmidet vil vokse for fiskerne og myndighederne
vil fortsætte med at koncentrerer sig om hvor, hvornår, hvordan og
hvilke fisk der landes, hvor det bæredygtige fiskeri skal være fokuseret på selve
fiskeriet, altså hvor, hvornår, hvordan og hvilke fisk fiskerne
fisker?
-
Mere kontrol med et ubæredygtigt fiskeri fører automatisk
til et højere udsmid. Bliver risikoen for at blive opdaget højere,
vil fiskerne smide meget mere af den ulovlige fisk tilbage i
havet, som dødt udsmid. Det er nemlig ikke ulovligt at fange de
ulovlige fisk, det er ulovligt at lande den.
-
Lavere kvoter på en art, som f.eks. torsk, fører automatisk
til et større udsmid af torsk. Det kan ikke undgås i og med at
torsk fanges sammen med f.eks. kuller.
-
Opdelingen i mange mindre farvandsområder giver et forkert
billede af bestandssituationerne. I 2003 må de danske fiskere
f.eks. 10.000 tons rødspætter i Skagerrak mod 5000 sidste år.
Dobbelt så mange fisk må jo betyde at bestanden har det dobbelt så
godt i Skagerrak, men det er der ingen der ved noget ædrueligt om.
-
I de danske farvande landes der fisk på kryds og tværs og
ingen har noget overblik over hvor fisken er fanget.
-
Der var lagt op til at kystfiskerne skulle tilgodeses med
en forvaltning som kunne sikre deres eksistens, det ser ikke ud
til at være kommet med. Tværtimod må man sige når man ser at
fartøjer ned til 10 meter skal afgive en lange række af meldinger
hver gang de skal på fiskeri og når de skal lande fisken.
Den 1. Feb. Skal fiskeriet starte op på det
grundlag man vedtog den 20.12 og det er helt usædvanligt at ingen
tilsyneladende ved hvorledes det kommer til at ske. I Skotland er
der voldsom offentlig debat, mens vi herhjemme oplever et
Fødevareministerium der er ligeså lukket som en østers.
Det er dybt utilfredsstillende at være
underlagt en regering og et ministerium som i den grad lader hånt
om de offentlige interesser der er på spil i denne sag. Og det
synes uden for enhver fornuft, at det samme ministerium som har
været formand for vedtagelsen af en fiskerireform, der indeholder
en nyskabelse som artikel 31 om De regionale råd, kan være så
tavs. Ideen med de regionale råd er netop at få højnet kvaliteten
af fiskeriforvaltningen gennem en større offentlig debat under
inddragelse af mange flere aktører ind tilfældet er i dag.
Indtil den 20.12 blev fiskeriforvaltning
vedtaget af ministeriet og Danmarks Fiskeriforening. Ifølge
fiskernes formand Bent Rulle er Danmarks Fiskeriforening nu også
ude af forvaltningen, så tilbage står alene ministeriet som skal
bestemme fiskeriet.
Home
|