Fiskerikontrollen anmelder i disse dage industrifartøjer
i Esbjerg, Thyborøn og Hirtshals til politiet, fordi deres laster
af industrifisken sperling og brisling, indeholder ulovlige
fangster af sild, kuller, torsk og andre konsumfisk. En last
industrifisk er ulovlig, hvis der i lasten af sperling befinder
sig mere end 5 % torsk og kuller og i alt mere end 15 % andet
fisk. Så er der en regel om, at højst 25 % af lasten må være
blevet til suppe, dvs. at højst 25 % af lasten må bestå af fisk
som ikke længere kan identificeres. Fanger man brisling må der være
20 % sild i industrilasten. Så lovgivningen tillader faktisk et
forholdsvist stort indhold af konsumfisk i industrilasterne og
alligevel bliver fartøjerne opbragte med ulovlige fangster.
Men en ting er lovgivningen, en anden er
fiskernes syn på ulovlighederne. Tidligere var det sådan, at
alle fiskerne, mere eller mindre selvfølgelig, accepterede, at
industrifiskerne landede konsumfisk i industrilasterne, men sådan
er det ikke i dag, lige bortset fra konsumfisk som sild og
hvilling.
For når industrifiskerne nu bliver taget med kuller,
torsk og andre konsumfisk i lasten, så er der nu en bred og
udtrykt kritik og forargelse over industrifiskeriet og deres
metoder. De fleste fiskere mener, at industrifiskerne godt kan have
sild og hvilling i industrilasterne, mens de vil ikke længere
acceptere, at kuller, torsk, sej og fladfisk (bortset fra ising) går
til fiskemel og olie.
Det lyder måske ikke af så meget, men det
er faktisk en mindre revolution. For industrifiskeriet, i første
og sidste kvartal af året, har altid været et fiskeri med meget
store bifangster af konsumfisk. De store fisk blev landet til
konsum og de ofte meget store mængder af undermålsfisk
gik i lasten til fiskemel og olie. På grund af de de meget små
kvoter på konsumfisk i de senere år, kan industrifiskerne ikke længere, lovligt
i hvert fald, lande deres konsumfisk.
Så er spørgsmålet: Er
den lovgivning vi har på industrifiskeriet i orden?
Dertil er svaret et rungende nej. Den dur
overhovedet ikke for årets første og sidste kvartal. Der er et utal af meldinger fra industrifiskerne på, at de simpelthen
ikke er i stand til at fiske lovligt!
De fisker alligevel og de
har så kun to muligheder. Enten satser de på ikke at blive
opdaget og lander fisken, eller også tør de ikke og smider
fangsten tilbage i havet som dødt udsmid. Resultatet
er det samme, konsumfisken blevet fanget og dør. Sådan foregår fiskeriet efter sperling og ingen kan bestride dette faktum.
Så i forhold til industrifisken sperling burde der være
et generelt fiskeforbud - fiskerne siger selv at de ikke kan udøve
det fiskeri lovligt, ergo bør det stoppes. Eller også bør det
lovliggøres, ved at bifangstreglerne tilpasses sperling fiskeri,
alt andet er uholdbart.
Vi skal anbefale at fiskeriet stoppes af
hensyn til fiskeressourcerne, af hensyn til genopbygningen af
fiskebestande som torsk og kuller og af hensyn til det samlede
danske fiskeri, som hver år må fange færre og færre fisk og
som lider under et voksende dårligt image for dansk fiskeri.
De mange industrifartøjer kan ikke kompenseres
med andre fisk, for der ikke fisk nok. Derfor bør der afsættes
de nødvendige (mange) penge til ophugning af de store
industrifartøjer.
Landsforeningen Levende Hav
Ferring Strand 11.12.2002
Home
|