Fødevareminister
Ritt Bjerregaard
Kære
Ritt Bjerregaard
Vi
skriver til dig her fra Thorsminde, hvor vi ligger med
Landsforeningen Levende Havs projektfartøj, M/S Anton. Vi er på
farten landet rundt med en udstilling ”Det Bæredygtige
Fiskeri” og et oplæg til debat med fiskere og forbrugere om
fremtidens fiskeri. Siden slutningen af juni har vi fået besøgt
mange havne og vi skal besøge flere, inden vi når København i
slutningen af september. Vi ligger 1-3 dage i hver havn, hvor vi
bestræber os på at få talt med så mange som muligt.
Nu
halvvejs på turen står det uhyggeligt klart, at fiskerne er
nede med flaget, vi har aldrig tidligere mødt en så stor modløshed,
som vi har mødt på denne tur. Rigtig mange fiskere venter kun
på, at du fremlægger en ophugningsordning som de kan tage de
imod. Du har hørt dette mange gange siden du blev minister, men
vi tror det værre end du kan forestille dig, for ellers ville
der være taget hånd om denne situation.
- Men
selv med de dramatiske reguleringer som venter fiskerne, så er
der ingen samfundsnyttige grunde til, at så mange gerne vil
forlade fiskeriet og så få der afgjort ikke vil.
Paradoksalt
bliver vi også venligt modtaget her på vestkysten, selv om vi
i tekst og tale gør klart, at nu må de fartøjer som er årsag
til problemer, ud af fiskeriet. Det skånsomme fiskeri og
fiskeressourcerne kan ikke holde til, at der indsættes nye
effektive fartøjer i fiskeriet, men der kommer jævnligt sådanne
fartøjer ind i fiskeriet.
Som
en skipper på et af de nye mordene fartøjer sagde til os i
Esbjerg ”I kan godt pakke sammen med jeres romantiske vrøvl,
jeg har netop købt tonnage for over 2 mill. kroner og de skal
bruges til en nybygning der skal fiske med 4 trawl. Det moderne
fartøj jeg har i dag, fisker for 1 mill. om måneden og lige nu
fisker jeg på de ukvoterede arter og det skal mit nye fartøj
også”. Han fik 5-6 mill. i støtte til det fartøj han har,
fordi det er et snurrevodsfartøj, og det er jo skånsomt!
Men
sandheden er, at han trawler hummer og anden fisk, og nu skal
han nok få støtte fordi han fanger ”ukvoterede arter”. Det
vil han sikkert også gøre, men han vil også fange alt det
andet fisk han kan, alt vil han fange – det er han simpelthen
nødt til, for at få økonomi i så store investeringer. Og vi
kunne blive ved på samme kurs med beretninger om de nye fartøjer
og systemer der presser alle andre ud af fiskeriet. For alle må
vige for ham og både ham selv, og de som han presser ud af
fiskeriet, er overbeviste om, at dansk fiskeri er på vej til
skulle bestå af 2-300 store effektive fartøjer, som så kan
fiske via licenser og/eller omsættelige kvoter.
På
denne tur er vi blevet klar over, at gribes der ikke ind nu, får
de ret, kapitaliseringen af vore fælles ressourcer, vil blive
enden på dansk fiskeri. De større fartøjsejere og deres
industri vil denne vej, ikke kun fordi der er for få fisk, men
også fordi der er rigtig mange penge i salg af tonnage, kvoter,
licenser m.m. For at få et begreb om den udvikling kan man blot
se på udviklingen i det tyske fiskeri, her sælges og købes
rettigheder til tårnhøje priser.
Vi
er ikke så bekymrede for en eller anden form for omsættelighed
inden for sild og makrel, men sættes der ikke vandtætte
skodder mellem det fiskeri, og det konsum- og industrifiskeri
som foregår efter bundlevende fisk, vil de gældstunge konsum-
og tobisfartøjer, kunne sætte hælene i. For sammen med deres
långivere at holde ud, indtil de har fået presset alle andre
ud af fiskeriet, det har vi lært på denne tur.
- Kan du gøre noget ved
den udvikling?
- Din
forgænger ville ikke blande sig i hvilke fartøjer og hvilke
metoder der skulle fiskes med ”det ved fiskerne vel bedst”,
fortalte han os i Bønnerup, er du enig i det synspunkt?
Nu ser det langt om længe ud
til, at forbrugerne vil have fisk. Derfor må det også være
vigtigt, at vi opretholder flåden af små og mellemstore fartøjer,
som kan fange den dagfangede fisk, til de ferske markeder i
Europa, fra de mange havne i Danmark. Som Fødevareminister kan
du forhindre, at de fartøjer forsvinder ud af dansk fiskeri.
Denne gruppe af fartøjer er overhovedet ikke nogen trussel mod
bestandene, og bør derfor have den mængde fisk der gør det
muligt for dem at holde skruen i vandet.
Danmarks
Fiskeriforening er imod at de mindre kystfiskere (fartøjer
under 15 meter som dagligt lander deres fisk) kommer under en
”årsmængde regulering”, og de vil modarbejde udviklingen
af en sådan regulering for denne gruppe af fartøjer. I dette
forår og under denne tur, taler vi med mange fiskere som vil
have en sådan regulering, og på havnene er de kritiske over
for deres forening. Vi må konstatere, at Danmarks
Fiskeriforening ikke længere taler på vegne af alle danske
fiskere, de taler end ikke længere på vegne af et flertal af
danske fiskere. Som det ser ud i dag har Danmarks
Fiskeriforening kun det mandat, det tager gennem tavsheden fra
de danske fiskere.
Du
ved også at fiskerne ikke har organisatoriske traditioner, det
ligger ikke til fiskernes livsform. Derfor bliver du nødt til
at tage udgangspunkt i de konkrete virkeligheder som hersker i
det praktiske fiskeri, hvis du vil have gennemført en
regulering/lovgivning som skal nytte. Kystfiskerne kan ikke,
selv om det sikkert ville være at foretrække i en sag som årsmængde
reguleringen, ”tale med en stemme”.
Vi
behøver sikkert ikke at fortælle dig hvor lidt det betyder for
de samlede ressourcer, at sikre et økonomisk bæredygtigt
kystfiskere, ej heller hvor vanskeligt det vil blive, men vi vil
gerne fortælle dig, at der står respekt om dig som minister
for fiskeriet, og at du har vores støtte til gennemførelsen af
en fiskeripolitik, som gør op med filosofien om, at ”det må
fiskerne selv kunne finde ud af, under de kvoter vi giver
dem”.
Derfor
skal vi anbefale en fiskeripolitik, som tager vare om de fartøjer
og metoder som kan fiske uden at udgøre en trussel mod andre
fiskere, mod bestandene og mod havmiljøet. Det betyder helt
konkret, at der må afsættes de nødvendige midler, der gør
det muligt at få ophugget fra toppen. Sker det ikke, vil det
ikke lykkes at komme ind på en kurs mod genopbygning af
bestande. Det ved alle i fiskeriet, både de som presses ud, og
de som i dag ikke har andet valg end med alle midler, at forsøge
på at blive i fiskeriet.
Med
venlig hilsen, Skipper Henning Thøgersen, Projektleder Kurt
Bertelsen Christensen
M/S Anton, Pt. Thorsminde
For
kontakt til M/S Anton anton@levende-hav.dk
telf. 51245712
|