Årsberetning 1999.


Indledning

Denne årsberetning dækker over Landsforeningen Levende Havs (LLH) femte leveår. Beretningen skal give foreningens medlemmer et samlet overblik over LLHs aktiviteter i det forløbne år, men den skal også forsøge at få præsenteret LLHs virke, som den havmiljø-politiske forening LLH er.

LLH modtager og forvalter offentlige og private midler, og årsberetningen skulle derfor gerne kunne dokumentere over for omverden, at foreningen lever op til sit formål, og at opgaverne (projekterne) er forsøgt løst i overensstemmelse med foreningens og de enkelte projekters formål.

Bestyrelsen skønne at LLH opfylder sit formål. Der bliver lyttet til LLH, og foreningen bliver ofte skældt ud, men også de mange positive tilbagemeldinger tyder på, at LLH gør en forskel. Og netop det med at gøre en forskel synes vi, at "de alternative bevægelser" bør tage meget alvorligt. De alternative bør sejle imod strømmen, og det gør LLH. Foreningen "holder skruen i vandet" og sejler langsomt, men stødt mod de herskende strømme i de havmiljø-politiske spørgsmål, der er blevet behandlet i året der er gået.

Når det er godt at sejle imod strømmen, så er det selvfølgelig ikke godt i sig selv, men godt fordi det alternative miljøarbejde vil drukne i en verden af detaljer og professionalisme uden denne kurs. Vi har været meget kritiske, og vi vil fortsat bestræbe os på at være meget kritiske – sikkert også mere end nødvendigt – idet vi ikke opfatter en sådan strategi som negativ, men alene som et realistisk bud på, hvorfor det etablerede også i dag bør lytte til de alternative.

Denne understregning er blevet nødvendig, fordi det alternative er ved at kuldsejle. Uden at gå i detaljer – da enkelte jo skiller sig ud - er det vores opfattelse, at de alternative bevægelserne er blevet tamme. De er blevet ofre for tidens trend, som i de seneste par år har vrøvlet om "professionalisme" og mere af samme skuffe. Det skulle efter sigende være politisk ukorrekt at være imod, man skal "positiv", d.v.s. man skal huske at give løsninger når man kritiserer. Det er selvfølgelig noget vrøvl, al den stund der jo ikke ville være plads til alle de løsninger! - var der plads ville der så ikke være brug for det alternative – i dag er det mere end nogen sinde brug for det alternative.

Det er LLHs opfattelse, at de kommende år har brug for mere kritik, også den enkle nogen kalder "naive kritik". Der er mere end nogensinde brug for det hårde fysiske arbejde med hænder og sjæl, som ballast for den omsiggribende professionalisme, store kontorer, flotte computere og interne møder inden for det alternative. Økologien og miljøet har brug for denne ballast, fordi det gode lykkelige og ikke mindst jævne muntre liv på jord, stadigvæk kun kan nås ved en sammenkædning af det praktiske og det teoretiske.

Alt for meget af dagens miljø-"arbejde" bliver foretaget fra kl. 8-16 i flotte kontorer, foran store computere med adgang til en endnu meget lille og meget snæver verden på Internettet. På de mange møder ind imellem besøgene ud i verden, bliver miljø fortalerne så enige om, at det går rigtigt skidt, og at man bør gøre noget, underforstået få skrevet et nyt projekt og få sendt en ansøgning. Da alle jo gør det samme, mødes man på et eller andet tidspunkt et eller andet sted ude i den store verden for der at få gennemført en større eller mindre international konference - hvor man så også bliver enige om, at man nok bør mødes det kommende år. Det får man ikke meget miljø ud af, men derimod producerer man vedvarende energi til den eksisterende og til en ny Bjørn Lomborg, årene 1998 og 1999 vil desværre ikke blive husket f.eks. Havets År, men som ’Lomborg år’. Det er for tamt, for en sådan udvikling gør ikke nogen forskel, hverken her i landet eller i den store verden. For også i det kommende årtusinde vil mennesket – hvis dét vel at mærke har med produktion af fødevarer, herunder at fange fisk, industriprodukter, vindmøller o.m.a. at gøre – skulle tage stilling til, hvorledes disse produktioner foregår i forhold til naturen.

De alternative har brug for et indgående, praktisk og gerne årelangt kendskab til de produktioner de forsøger at få til at opføre sig mere miljørigtigt. Det kan ikke være anderledes, hvis de foreslåede kursændringer skal blive bæredygtige. Selvfølgelig kan man, som det også sker i dag, få gennemført ens sager via politiske alliancer, men de sager - der bliver gennemført uden om, eller hen over de mennesker, der skal efterleve nye regler og krav - bliver aldrig bæredygtige.

Udviklingen de seneste 5 år viser, at LLHs formål i dag står lige så klart som for de 5 år siden da foreningen blev stiftet. Også i dag er der brug for en forening som arbejder på, at få det til at fungere mellem miljøpolitik og praksis og omvendt. Så udover at være den beretning, som nu kommer, må dette også meget gerne lægge op en debat om foreningens fremtidige virke i de kommende 5 år.

Medlemmer

Status

Det seneste år er 71 nye medlemmer kommet til, og 10 medlemmer har forladt foreningen. Vi er således i alt 246 medlemmer, heraf 236 betalende. Om de 71 nye medlemmer ved vi, at 20 - 25 er kommet via deltagelse i det Havpolitiske forum og 20 - 25 er kommet via ECOast Fish projektet.

Af de 10, som har meldt sig ud, har 6 sagt, at de ikke mere er enige i foreningens politik/arbejde, og 4 har sagt, at de ikke personligt længere føler sig tæt på de problemer, foreningen beskæftiger sig med.

LLH har ikke nogen "betalingsfrist" ved udsendelse af kontingentopkrævninger. Det er sikkert en af årsagerne til, at ca. 50 medlemmer ved årsskiftet endnu ikke var kommet ajour med kontingent til LLH. Manglende kontingentbetaling medfører ikke en automatisk udmeldelse af LLH, for det viser sig som regel, at man ikke havde tænkt sig at melde sig ud af LLH, men at man blot ikke har fået indbetalt kontingentet.

I disse moderne tider hvor al indbetaling efterhånden foregår via betalingsservice, kommer en lille foreningen som vores tit til kort. Men går det meget lang tid uden, at man betaler kontingent, på trods af påmindelser, bliver man registreret som ikke betalende medlem og får ikke længere nyhedsbreve m.v. Dette for at få understreget, at medlemmer af Landsforeningen Levende Hav ikke bliver slettet som medlemmer, blot fordi det er lang tid siden, man har indbetalt kontingent - vil man ud af foreningen, må man melde sig ud.

Ved sidste generalforsamling satte vi os det mål, at vi ville være 300 medlemmer ved denne generalforsamling, men det mål blev ikke nået. Årsagerne skal findes i det faktum, at vi (de aktive) ikke er og har været gode nok til at få formidlet foreningens resultater. Selv om man nu ofte møder mennesker, som har hørt om foreningen og dens arbejde, så er der alligevel alt for mange, som ikke kender LLH. En del af årsagen kan også findes i det faktum, at 1999 har været præget af en stor mængde intern arbejde, herunder arbejdet med Djurslands Hav- og Kystskole og initiativerne omkring AS 165 Anton og Fiskerikollektivet. Dette arbejde har lagt stor beslag på de samlede kræfter, der hører til på adressen Rødspættevej 12, Bønnerup.

Perspektiver

Men de aktive i LLH både kan og skal også blive bedre til at tiltrække medlemmer. De skal også få skrevet flere artikler og indlæg, ligesom LLH's hjemmeside skal holdes opdateret, og den udadvendte virksomhed med oplæg på møder, kurser o.a. kan udvides betydeligt. Dertil skal der arbejdes målrettet for at få fastholdt medlemmerne, og indsatsen for, at alle får lige mulighed for at deltage i projekterne, skal forbedres. Dette bliver opgaverne for den nyvalgte bestyrelse, for de ansatte i LLH og foreningens projekter og meget gerne for flere aktive medlemmer af LLH.

ECOast Fish

Status

Aktiviteterne i 1999 har været koncentreret om færdiggørelsen af kampagnesejladsen og interviewundersøgelsen, og projektet har nu i alt fået samlet en bevilling på ca. 2 mill. dkr. med seneste Strukturdirektoratets støtte på 575.000 kr. øremærket til interviewdelen.

Strukturdirektoratets bevilling finansierer den største part af interviewundersøgelsen og frigør dermed midler til, at projektet dette år kan gennemføre et internationalt kystfiskerseminar i DK – dog ikke så stort som planlagt, men med max. 50 deltagere. Dette fordi Strukturdirektoratets støtte er kommet så sent i projektforløbet, at det ikke længere er muligt at gennemføre projektet i dets oprindelige form. Så for at få fastholdt formålet, med støtte til det kystnære fiskeri, vil de frigjorte midler nu blive brugt på opstarten af en egentlig producentorganisation for et økologisk fiskeri.

Kampagnesejladsen og interviewundersøgelse

Del 2 og 3 af sejladsen, som omfattede Bornholm, den jyske vestkyst og de havne og landingspladser i de indre danske farvande, som ikke blev besøgt i 1998, er nu gennemført. Der er lavet mange interviews med fiskere, og projektet råder nu over et interviewmateriale fra samtaler med op mod hundrede fiskere.

Den endelige rapport og analysen af de mange interview er nu ved at blive færdiggjort, og den skulle være færdig til trykken i begyndelsen af april. I første halvdel af 2000 afholder projektet, i samarbejde med Roskilde Universitetscenter, et seminar om interviewundersøgelsen.

Arbejdsgruppen

Siden sidste år er endnu 3 fiskere og 1 fiskeriteknolog indtrådt i arbejdsgruppen. Arbejdsgruppen holdt nogle møder i begyndelsen af året, men måtte så vente på færdiggørelsen af interviewundersøgelsen, før man i november kunne begynde at nedskrive et regelsæt for økologisk fiskeri. Reglerne er nu blevet behandlet færdige i arbejdsgruppen på 2 mindre seminarer i januar og februar. Og reglerne skal nu, før de tages i brug af Fiskerikollektivets projekt "Fra Hav til Bord" forhandles med og godkendes af LLHs bestyrelse.

Perspektiver

Medio 2000 vil ECOast Fish have gennemført størsteparten af sit formål. Derefter vil der være sat gang i en ny dagsorden for det kystnære fiskeri, herunder hvorledes dette fiskeri kan nyttiggøre et kommende regelsæt for et økologisk fiskeri. De økologisk regler bliver som nævnt først taget i anvendelse i et forsknings- og forsøgsprojekt "Fra Hav til Bord" (se mere om dette projekt under dets eget punkt), som Fiskerikollektivet har fået støtte til fra Strukturdirektoratet. Projektet løber over 2 år og gennemføres i tæt samarbejde med Danmarks Fiskeriundersøgelser. I projektet forventes der at deltage en mindre gruppe fiskere samt aftagere af fisk, primært i Århus amt. Projektet skal foruden reglerne afprøve sporbarheden af de fangede fisk og kundernes villighed til at købe miljømærkede fisk.

Det økologiske fiskeri

Ved sidste generalforsamling blev det sagt, at ved denne forsamling ville det endelige, d.v.s. færdigt beskrevne "Økologiske Fiskeri" blive præsenteret. Det var også planen, men som andre planer måtte også denne revideres. Arbejdet i arbejdsgruppen har været koncentreret omkring de konkrete regler, der måtte gælde for de forskellige fiskerier. Hele diskussionen om, hvorfor et økologisk fiskeri, d.v.s. dette alternative sat op imod det traditionelle fiskeri, har måttet vige til fordel for arbejdet med udformningen af de konkrete regler.

I bestyrelsen har vi taget det til efterretning, og med projektet Fra Hav til Bord, som nu går i gang, er der faktisk også flere fordele end ulemper ved, at vi ikke på denne generalforsamling nu skal til at diskutere et økologisk fiskeri, som end ikke har været afprøvet i praksis. Nu vil reglerne, fiskernes og forbrugernes villighed blive testet i de kommende 2 år, og derefter vil der være meget mere indhold i en præsentation af det økologiske fiskeri.

Aralsø projektet

Status

Fase 1, 1996 – 1998, som Fiskerikollektivet var ansvarlig for, er nu blevet endeligt afsluttet i forhold til Danida. Fase 2, 1998 – 1999, blev praktisk afsluttet med udgangen af 1999, og inden medio 2000 skal fase 2 være formelt afsluttet med Danida. Fase 2 fik gennemført de vigtigste dele af sit formål, og nu er projektet "Fra Kattegat til Aralsøen" virkelig godt på vej til at få udviklet et fornuftigt fiskeri efter skrubber på Aralsøen i Kazakstan.

3. Fase er nu gået i gang med en bevilling på 2,9 mill. kr. fra Danida..

Foreningen Aral Tenizi

Af vigtige resultater skal først nævnes, at den første demokratiske forening nu er en realitet i Kazakstan. Aral Tenizi (Aralsøen) fik afholdt den endelige og stiftende generalforsamling i oktober 1999, og nu har LLH en søsterforening i Aralsk, Kazakstan. Foreningen er blevet etableret i et velfungerende kontor med 6 ansatte. Bestyrelsen, som består af 8 personer, heraf 4 kazakiske fiskere og en fra Danmark, har nu fået et udmærket fundament for udvikling af fiskeriet og demokratiske strukturer. Foreningen har 643 betalende medlemmer og er dermed både målt på antal medlemmer og ansatte betydelig større end Levende Hav. Medlemmerne betaler 150 tenge/år for ikke-fiskere og 650 tenge/år for fiskere. 650 tenge svarer til ca. 40 kr. Men kontingentet bør ses i forhold til en gennemsnitlig månedsløn for de kazakiske fiskere på ca. 5000 tenge.

Udstyrstransporten til Aralsk

I oktober fik projektet udsendt en transport fra Danmark til Aralsk med udstyr til en samlet værdi af 450.000 kr. Transporten bestod mest af garn og andet fiskeriudstyr, men der blev også plads til 50 komplette PC sæt og andet kontorudstyr, som er blevet uddelt til skolerne i området. Dette udstyr er hovedsagelig doneret af danske firmaer, institutioner og organisationer. Det økonomiske fundament for transporten blev bevillinger fra MS, Bodil Pedersen Fonden, Plums Økologifond, Solhvervsfonden og projektets egne midler. Et bidrag fra Levende Havs medlemmer på ca. 10.000 kr. blev også brugt til indkøb af udstyr. Efter bestyrelsens mening er det meget flot bidrag målt i forhold til antallet af medlemmer.

Studiebesøg fra Aralsk

2 af LLHs medlemmer og projektet var i efteråret vært for et besøg af familien Tairov fra Almaty. Makhambet Tairov har fra starten i 1991 været en af projektets tætteste samarbejdspartnere i Kazakstan. Familiens 4 medlemmer opholdt sig en måned i Danmark og blev introduceret til det danske uddannelses- og forskningssystem. Studiebesøget blev finansieret ved en bevilling fra Demokratifonden og ved donationer fra Aralsø arbejdsgruppens medlemmer.

Dæmningsbrud

I april skete det, der ikke måtte ske - dæmningen mellem Store og Lille Aral brød sammen under en natlig storm. To mennesker mistede livet, og en masse udstyr, som blev brugt til bygning af dæmningen, gik tabt. I april havde Verdensbanken en delegation derude, og banken anbefaler nu ikke længere den dæmning, der har været planlagt i flere år, men at man i stedet lukker hullet mellem de to søer med sand og jord, d.v.s. at halvøen Kokaral gøres landfast med den østlige søbred. Verdensbanken mener, at det vil koste ca. 16 mill. $, og der skal også anlægges en cementeret kanal for at fastholde en stabil vandstand i Lille Aral, en vandstand med samme højde, som før dæmningen brød sammen.

Alle faktorer taget i betragtning, er det fornuftigt projekt, og hvad der er ligeså vigtigt - også praktisk muligt, og vi har på bankens opfordring kunnet anbefale, at Verdensbanken igangsætter dette projekt. Dæmningsbruddet betyder meget for økosystemet i Aral, men praktisk betyder det store vanskelige for det udøvende fiskeri, fordi fiskerne nu skal forcere en masse mudder der, hvor søen trækker sig tilbage.

I januar dette år skete der en tragiske ulykke i og omkring projektet, da to jeeps med seks relativt unge mennesker gik gennem isen på en mindre sø i nærheden af Aralsk, alle seks druknede. Et par af dem var meget tæt på projektet, og ulykken har også berørt os alle her i Danmark.

Perspektiver

3. fase bygger på de resultater, der er opnået siden 1996. Det betyder, at projektet vil fortsætte med at udvikle fiskeriet efter skrubber på Aralsøen, og at det vil arbejde for at sikre fiskerne og deres familier en mere bæredygtig økonomiske udvikling. Samtidig hermed vil projektet udvikle og stabilisere de demokratiske strukturer, som er blevet introduceret igennem mindre fiskerikooperativer og foreningen Aral Tenizi.

Praktisk vil projektet dette forår igen udsende en transport med en eller 2 containere med fiskeriudstyr, primært garn, og to danske udsendte vil blive konsulenter på 2 opgaver, som skal løses inden efterårsfiskeriet sætter i gang i september 2000. De skal støtte op omkring arbejdet med at få repareret ca. 100 mindre glasfiberfartøjer og opsætningen af og udbygningen af 3 modtage-stationer rundt Lille Aral. Disse modtage-stationer skal foruden frysecontainere bestå af et mindre kontor med radioer og andet elektronik som computere til styring af landinger og salg af fisk.

Strategien for 3 fase bliver, at de danske udsendte i højere og højere grad stiller sig i baggrunden for at få de lokalt ansatte til at tage og fastholde initiativerne. Så udsendte fra Levende Hav kommer i de kommende år til at virke som konsulenter i forhold til de aktiviteter, projektet skal have gennemført.

Projektet ønsker og håber også på, at en planlagt større biologisk undersøgelse af Aralsøen vil blive gennemført de kommende år. Dertil vil der efter planen skulle søges midler gennem EU's INTAS program for Aralsøen. Et sådant projekt vil ikke blive en del af projektet "Fra Kattegat til Aralsøen", men et selvstændigt projekt med LLH og Aral Tenizi som ansvarlig ansøger. Skulle det ikke lykkedes at skaffe midler fra INTAS til biologiske undersøgelser og monitorering af skrubbefiskeriet, rækker projektet egne muligheder kun til et mindre overvågnings program for skrubbefiskeriet.

Projektet har dette forår udstationeret Henriette og Claus, 2 russiskstuderende fra Århus Universitet fra februar til august i år. De skal bl.a. systematisere alle de oplysninger, der er på fiskeriet, og de skal kunne tilbyde deres arbejdskraft i forbindelse med noget undervisning i engelsk og computere. Projektet starter nu også, på opfordring fra Danida, en undersøgelse af projekts indvikning og indflydelse på fiskeriet og på lokalmiljøet i projektområdet.

Havpolitisk forum om havforurening

Status

Som anbefalet på sidste generalforsamling blev indsatsen i 1999 rettet mod at få sat et nyt forum på beddingen. Og en støtte på 150.000 fra Den Grønne Fond muliggjorde i sommeren 1999, at vi kunne igangsætte dette nye Havpolitiske Forum under temaet Havforureningen. Det konkrete startskud på forumet blev et velbesøgt 2-dages arbejdsseminar, som blev gennemført i november i Bønnerup.

Arbejdsseminaret

Seminaret blev tilrettelagt ved, at der blev udviklet et ideoplæg, og dette dannede baggrund for en bred kontakt til organisationer, institutioner, universiteter, museer og andre relevante omstændigheder/personer. Der blev også udgivet en pjece, og den satte for alvor gang i tilmeldingerne. Det sås i det faktum, at seminaret, som var planlagt til max. 70 personer, måtte udvides til 100 deltagere.

Perspektiver

Der er nu blevet nedsat en arbejdsgruppe på 9 mennesker, og gruppen har holdt sit første møde, hvor man har fået færdiggjort kommissoriet for arbejdsgruppen og er begyndt at diskutere en køreplan for det videre arbejde. Initiativerne bliver som anbefalet på seminaret, koncentreret om og målrettet mod de miljøfremmede stoffer.

Gruppen skal nu gives såvel praktisk som økonomisk mulighed for at arbejde. Dertil vil bestyrelsen anbefale, at dette Havpolitiske Forum får LLHs første prioritet i det kommende år. LLH bør således arbejde for, at arbejdsgruppen gives de bedste betingelser for i det kommende år at få samling omkring de meget komplekse problemstillinger under temaet havforureningen. Dette for at få havforureningen med fremmedstoffer sat så højt på den politiske dagsorden som overhovedet muligt.

Arbejdsgruppen selv vil bl.a. forsøge med en idekonkurrence om, hvordan man kan holde såvel de store som de små både/skibe fri for begroning - uden brug af kemiske stoffer. Endvidere vil arbejdsgruppen indstille til LLH, at der søges om midler til et mindre græsrodsforsøg med afprøvning af forskellige alternative "bundmalinger".

LLH har fået udgivet et hæfte med opsamlingen fra seminaret til brug for det videre arbejde.

Blå turisme.

Som annonceret på sidste generalforsamling skulle arbejdet med havforureningen og udviklingen af begreber omkring "blå turisme" opprioriteres. Blå Turisme initiativerne blev opdelt i indsatser: 1. I en lokal arbejdsgruppe som arbejde på udvikling af blå turisme på Djursland. 2. I et arbejde overordnet og målrettet mod mere nationale perspektiver.

Djursland set fra Havet

Først på året blev der nedsat en lokal arbejdsgruppe med det formål, at udvikle Blå turisme på Djursland. Arbejdsgruppen besluttede bl.a., at der måtte oprettes en hjemmeside for Djursland, hjemmesidens titel er Djursland set fra Havet, og hjemmesiden skal udvikles til at kunne indeholde en beskrivelse af hele Djurslands kystlinje m.h.t. geologi, biologi og undervisning. De første tekster skulle være tilgængelige på hjemmesiden. Arbejdsgruppen, som fik 4-5 møder i regi af Levende Hav, er nu blevet en lokal funderet selvstændig arbejdende gruppe, uden en formel tilknytning til Levende Hav.

Udvikling af bæredygtig turisme

Foreningens overordnede arbejde med blå turisme, som nævnt i beretningen fra sidste år, har været at støtte op om Friluftsrådets initiativ med udviklingen af bæredygtig turisme under titlen "Destination 21". Dette projekt går ud på at få udviklet kriterier og handlingsplaner for den bæredygtige turisme. Friluftsrådet har nu, sammen med andre interessenter, lavet en forening, som skal forestå den videre udvikling af bæredygtig turisme. Dertil har Levende Hav stillet en række velbegrundede forslag til kriterier for de områder, der er af særlig betydning for kyst og hav.

Sekretariatet følger udviklingen og rejser i denne forbindelse de nødvendige sager og spørgsmål i bestyrelsen.

Sekretariatet

Status

Støtten fra den Grønne Fond i 1999 har gjort det muligt for Levende Hav at opretholde det bemandede sekretariat hele året. Formålet har bl.a. været, at ingen måtte ringe forgæves til LLH; at få styrket medlemskontakten; at få styr på LLHs interne forpligtigelser herunder at få et større mål af orden i foreningens arkiver og regnskaber. Desuden har formålet været at få en bedre organisering af de møder, der afholdes i projekterne og i bestyrelsen. I 1999 er der afholdt i alt ca. 20 sådanne organiserede møder.

Foreningens sekretær, Peder, har også været koordinator på det havpolitiske forum om havforurening og på initiativerne omkring Blå turisme, samtidig hermed har han haft ansvaret for LLHs nyhedsbreve, som i 1999 blev udsendt 4 gange. Endvidere har der været en del arbejde i forbindelse med indsamlingen af materiale til den transport, som blev afsendt til Aralsk i september. Sekretariatet har nu også overtaget det daglige økonomiske ansvar. Dette lå tidligere placeret i fællesskabet med Hav- og Kystskolen. Seneste har man også overtaget ansvaret for LLHs hjemmeside.

Perspektiver:

I dag er det svært at skulle forestille sig LLH uden et minimum af ansatte, da Foreningen har stor glæde og nytte af denne sekretariatsfunktion. Og sekretariatet vil da også få rigeligt at se til i det kommende år. Foruden at han skal varetage de almindelige sekretariatsopgaver, skal Peder også i det kommende år koordinere aktiviteterne på havforureningsområdet i regi af den nystartede arbejdsgruppe. Dertil skal redigeringen og vedligeholdet af LLHs hjemmeside udbygges og forbedres, og med det større kendskab og erfaring, der nu bliver opbygget, vil hjemmesiden blive en vigtig redskab i LLHs formidlingsarbejde.

Dertil kan så lægges, at bestyrelsen sikkert vil forsøge at overtale Peder til at tage ansvaret for flere udadvendte opgaver, som kontakten til offentligheden, pressen etc. Den nuværende bevilling til sekretariatet udløber 1. december. Derefter håber vi at have fået skabt den nødvendige baggrund for en finansiering af sekretariatet fra Tips og Lottomidlerne. Skulle det ikke lykkedes, vil vi igen måtte henvende os til Den Grønne Fond.

Nye projekter

Fra Hav til Bord

Dette er ikke et LLH-projekt, men det fortjener alligevel at blive nævnt under dette punkt. Og det skal kommenteres fordi foreningen har en større andel i udviklingen af projektet, både mht. arbejdet i ECOast Fish, men også med en omfattende indsats omkring med projektbeskrivelser, ansøgninger og møder herom. Men LLHs rolle i selve gennemførelsen af projektet bliver meget beskeden, da Fiskerikollektivet bliver både økonomisk og praktisk ansvarlig.

Fra Hav til Bord, hvis form og indhold er blevet meget ændret og justeret undervejs, vil nu løbe over de kommende 2 år.

I en lang og besværlig ansøgningsfase, med meget bøvl og svigt fra de ansvarlige i de offentlige systemer, har projektet udviklet sig fra at være et meget konkret og praktisk projekt, til et mere videnskabeligt projekt. Det ses også i at det nu gennemføres i et tæt samarbejde med Danmarks Fiskeriundersøgelse.

Fra Hav til Bord var udtænkt til at blive kernen i det Finanslovsforlig, som i 1997 afsatte 20 mill. kr. til fremme af og udviklingen af et økologisk fiskeri. Et centrum, fordi projektet, som det eneste ud af de 8, som får støtte, skulle arbejde konkret med fisk fra hav til bord – forbrugerne skulle simpelthen have nogle fisk. Men siden foråret 1998, har fra Hav til Bord og andre af vore projekter, måttet gå grueligt meget igennem. De som fulgte dette drama kender historien fra nyhedsbreve og artikler i pressen. Men her skal det endnu engang understreges, at fra vores side har vi levet op til det, der blev vedtaget i 1997. Vi har fulgt den opfordring, der med finanslovsforliget gik ud fra Folketinget om, at nu skulle der sættes gang i et alternativt fiskeri.

De som derimod ikke fulgte Folketingets beslutning er mange af fiskeriets ansvarlige i Folketinget; i departementerne; i direktoraterne; i forskningsinstitutionerne og i fiskeriets organisationer. Alle har, med ganske få undtagelser, modarbejdet Finanslovsbeslutningen fra 1997, også de partier og personer, som var med til at vedtage finansloven.

Denne sag har lært os meget og den viser, at det ikke er ligegyldigt, hvorledes en finanslov bliver til, og den viser også at Folketinget – som jo skulle stå som et lysende eksempel for folket – ikke mere er, hvad det har været. Vel lovgiver Folketinget stadigvæk, men den efterfølgende gennemførelse hænger uløseligt sammen med viljen og ikke mindst magten til at få det gennemført, i styrelserne, i direktorater og i partierne.

Det var Enhedslisten som fik dette fiskeriinitiativ med som "betalingen" for at stemme for Finansloven, det er en offentlig hemmelighed. Men da Bent Hindrup Andersen ikke blev genvalgt i foråret 1998, forsvandt forligspartiernes og desværre også Enhedslistens interesse for denne sag, ja for fiskerierhvervet som sådan.

Denne politiske ligegyldighed over for dette Finanslovsforlig har betydet 2 meget vanskelige år for vore projekter i Bønnerup. Direkte i de projektet, som vedrører det danske fiskeri, men også indirekte i de projekter, vi havde i gang, eller vi havde planer om at sætte i gang.

Vi blev tappet for kræfter og økonomi og efter denne generalforsamling vil der skulle sættes en ny kurs med nye kræfter. Dertil kan ’de gamle’ kun anbefale at der bør ske betydelige kursændringer og justeringer mht. hvorledes foreningen skal samarbejde med de offentlige systemer i de kommende år. Spørgsmålet er måske enkelt - kan en forening som LLH overhovedet samarbejde med erhvervsorganisationer som f.eks. Danmarks Fiskeriforening og med styrelser og direktorater som f.eks. Strukturdirektoratet?

I dag ved vi i hvert fald, at fiskerierhvervets offentlige institutioner, befinder sig milevidt fra de folkelige kræfter, som ønsker at bidrage konstruktivt til forandringer til fordel for et bedre miljø og et højere mål af en bæredygtig ressourceforvaltning. Vi kan også kritiserer dem for, at befinde sig endnu længere væk fra et fornuftigt forhold til offentlighed i forvaltningen – ikke fordi de direkte modsætter sig en eventuel aktindsigt, men fordi de simpelthen er modstræbende, usamarbejdsvillige og til tider også uhøflige. Man bør ikke sammenligne, men det er altså svært i sådan en årsberetning, helt at ignorere de negative oplevelser i fiskeriets institutionerne og de positive oplevelser i Miljø- og Energiministeriet og Udenrigsministeriet, som foreningen også har megen kontakt med.

Ovenstående oplevelser betyder, at vi bliver nødt til at erkende, at det vi troede var nagelfast i dette samfund – nemlig beslutninger vedtaget i Folketinget – ikke længere er så holdbare. Politiske beslutninger tilhører ikke længere til i en særlig ophøjet kategori, de er lige som andre beslutninger nu også til diskussion og ikke mindst fortolkning, og denne erfaring bliver vi nødt til at tage til efterretning, hvor ubehagelig den så ellers måtte være.

Vi har også erfaret, at ret meget andet end pressen og medierne har de folkevalgte ikke "respekt" for. Det er næsten ikke til at holde ud, men de seneste par år har vist, at "det fælles bedste" og saglige argumenter ikke længere vejer tungt i politik og offentlig forvaltning – først efter en tur gennem pressen tager de offentlige systemer en alvorligt. Her skal for en god ordens skyld understreges, at foreningen i den sammenhæng ikke har haft udestående og kontroverser med andre end fiskeriets offentlige institutioner.

Det kunne vi nok leve med, men en ubehagelig kendsgerning trænger sig på i denne sag. I arbejdet med udviklingen af et blåt ø-mærke har vi taget udgangspunkt i, at økologisk mærker skal kontrolleres af de offentlige systemer - at de bør være under politisk kontrol. Dette udgangspunkt blev taget for 3 år siden fordi det politiske forbrug, eller rettere sagt "den politiske forbruger", i sig selv, ikke er noget man bør fremme, nu må man i det mindst være kommet i tvivl.

Men alt dette til tros, bliver Fra Hav til Bord den foreløbige kulmination på tæt ved 3 års kamp for at få skabt et økologisk fiskeri. Det blev ikke det projekt, som mange havde håbet, men LLH håber og vil også arbejde for, at resultaterne fra Hav til Bord vil komme til at gøre en forskel i det videre arbejde for at få etableret et offentligt eller om nødvendigt privat kontrolleret Økologisk Fiskeri. Også derfor har LLH, som nævnt under ECOast Fish afsnittet, fundet det mest formålstjenligt at få startet på opbygningen af en egentlig producentorganisation for et økologisk fiskeri. En sådan organisation vil kunne få stor indflydelse på fremtidens fiskeri og Fiskerikollektivet bliver også ansvarlig for denne udvikling med økonomi fra ECOast Fish.

Et ghanesisk kystfiskerprojekt

LLH er blevet opfordret til at få et fiskeri- og udviklingsprojekt i Ghana omkring kystfiskeriet op at stå. En af foreningens medlemmer har arbejdet i Ghana i et par år, og han mener, at foreningens resultater fra Kazakstan kan gøre nytte i Ghana, og som fuldbefaren fiskeskipper vil han gerne tage ansvaret for et sådant projekt. LLH har nu ansøgt om midler til at få foretaget en forundersøgelse af projektet. Det er så planen, at to medlemmer af LLH, skipperen Nils og etnografen Espen vil tage til Ghana i april, for sammen med vor ghanesiske partner Ghana National Coanoe Fishermen Council der at få de sidste detaljer på plads i projektdokumentationen Efter planen vil LLH så kunne ansøge Danida om støtte til projektet med projektstart i begyndelsen af 2001.

Amanda

I slutningen af 1998 fik vi stillet et større fhv. fiskefartøj til rådighed til brug for et projekt, som skulle sælge fisk via en sejlende fiskeforretning. I året, der nu er gået, er det efterhånden blevet mere og mere klart, at dette bliver en meget vanskelig øvelse. I 1998, da dette projekt blev besluttet, var der store forhåbninger til, at de midler, der blev afsat til fremme af et økologisk fiskeri, også ville kunne støtte et sådant projekt. Men alle de problemer, der har været omkring dette finanslovsforlig, også i året 1999, har som før nævnt gjort det definitivt klart, at der ikke kommer ret meget økologisk fiskeri ud af det forlig.

Ovenstående problemer har derfor også spillet en rolle i udtænkningen af et nyt og anderledes formål med skibet Amanda. Amanda er på ca. 45 tons, hvor der allerede er foretaget større ombygningsarbejder for oprettelse af beboelse m.m.. Amanda ejes nu af en fond, som har stillet fartøjet tilrådighed for LLH med henblik på, at dette vil kunne færdigombygges til et formål, som sikrer foreningen et kampagne- og undersøgelses fartøj, et fartøj som hele året kan være på farten i de danske farvande. LLH vil således kunne have sit faste kontor på fartøjet, og de ansatte plus projektmedarbejdere vil kunne have arbejdspladser på Amanda.

I dette forår er det planen at få konkretiseret disse planer i en projektbeskrivelse og i de nødvendige ansøgninger til de forskellige fonde for at få denne plan ført ud i livet. Dertil har LLH påtaget sig det økonomiske ansvar for Amanda indtil medio 2000, hvor en projektbeskrivelse kan foreligge og der kan tages stilling til dette projekts fremtid.

De seneste enkeltsager

Forbud mod landing af krabbeklør.

Med årsskiftet trådte et EU forbud mod landing af krabbeklør i kraft. LLH hørte første gang om forbudet, da dette blev omtalt i begyndelse af december i Fiskeri Tidende. Ingen myndigheder havde fundet anledning til en offentlig debat om forbudet. Ja, man havde end ikke fået forbudet debatteret med de kystfiskere, som rammes økonomisk af forbudet. Ifølge myndighederne er forbudet etisk begrundet, fordi man mener, at fiskeren brækker kløerne af de levende krabber og smider den benløse, men endnu levende krop, i havet igen. Var det nu rigtigt, at garnfiskeriet i dag foregår på den måde, ville det være på sin plads at ændre på det. MEN sådan foregår garnfiskeriet ikke, normal praksis er, at krabberne dræbes med en gummihammer straks de kommer ombord, hvorefter kløerne fjernes fra den døde krop.

Umiddelbart før jul tog LLH initiativ til, at en delegation af fiskere fik foretræde for Folketingets Fødevareudvalg; der blev sendt redegørelser til EU; store dele af den danske presse tog sagen op, men alligevel lykkedes det os ikke at få standset forbudet. Ifølge Fødevareministeren vil man nu følge sagen, og skulle det vise sig nødvendigt, vil man genoptage sagen, også i EU.

Denne og bl.a. marsvin sagen viser, at de myndigheder, som har ansvaret for fiskeriet bliver dårligere og dårligere til at varetage vore fælles naturressourcer og interesser. Det faktum bunder i en skræmmende mangel på viden hos embedsmændene som kender meget lidt til de faktisk forhold i fiskeriet. Det er forstemmende, at embedsmænd, som ikke ved, hvad der er for eller bag på en krabbe, bilder sig ind, at de – alene - skulle være i stand til at forvalte, i dette tilfælde, krabbefiskeriet på en etisk forsvarlig måde.

Dette misforhold, mellem fisker og embedsværk, forklarer vi med, at fiskeriet lever i det skjulte. Meget lidt, om ingen offentlighed, omkring fiskerierhvervet og en deraf alvorlig mangel på politisk interesse for fiskerierhvervet, og det fører, som den har gjort i denne krabbesag, til lovsjusk af værste skuffe.

Men LLH vil fortsat insistere på, at embedsmændene skal holde op med at detaljelovgive på områder, de ikke kender noget til. Derimod kunne de med god grund bruge kræfterne på at få skabt en robust baggrund for et bæredygtigt fiskeri. En baggrund som tager udgangspunkt i det fiskeri, samfundet vil have, d.v.s. hvilket fiskeri vil vi ikke have, og sørge for at få afsat de fornødne midler til fremme af de økologiske og bæredygtige fiskerier. Derefter vil de så trygt kunne overlade det praktiske fiskeri, herunder selvfølgelig den etiske behandling af fisk og skaldyr, til dem, som har forstand på det – nemlig fiskerne.

I denne beretnings sammenhæng er det vigtigt at få understreget, at et erhvervs etik bunder i det meget enkle, at selvfølgelig kan og må myndighederne foreslå nye løsninger på de etiske områder, men de hverken kan eller bør trække etiske begrundede regler ned over hovedet, på det erhverv de mennesker som på alle områder er enige i, at krabberne skal behandles etisk forsvarligt, og at de selvfølgelig efterleve denne etik. LLH vil da ikke kunne afvise, at en enkelt fisker – og her er der altså tale om en enkelt – skulle kunne finde på at være imod en etisk forsvarlig behandling af krabber, men han skal selvfølgelig ikke have indflydelse på denne sag.

Men uanset ovenstående indlysende rigtighed har hverken regering eller EU endnu fået taget sig sammen til, at få ophævet dette lovsjusk. Det er skræmmende for demokratiet, som det er skræmmende for den fremtidige lovgivning på fiskeriområdet.

Marsvin og etik

I 1998 brugte LLH megen tid på garnfiskeriets utilsigtede bifangst af marsvin. Vi fik fremstillet en redegørelse som modvægt mod den rapport, der lagde op til, at garn skulle udstyres med de såkaldte "pingere" - lydapparaturer, som skulle monteres garnene for at skræmme marsvinene fra at blive fanget i garnene.

Der er intet nyt, så LLH opretholder kritikken af disse pingere. Men kræfterne bag disse tekniske løsninger på et etisk problem – som ikke kan løses teknisk, men kun fisker og samfund imellem - har foreløbig vind i sejlene. Så på et eller andet tidspunkt dette år vil X antal fiskere, og rygterne siger mange fiskere, skulle sætte garn med disse pingere. Dette storskala "forsøg" foregår meget uden for offentlighedens søgelys. Vi ved ikke hvor mange, hvordan, hvor det skal foregå, dets økonomi, vi ved blot at det går i gang.

LLH vil fastholde initiativtagerne til disse værdiløse tekniske investeringer på deres ansvar. Ikke alene ansvaret for noget som ikke kommer til at virke, men de kommer også til at bære ansvaret for, at garnfiskeriet nu risikerer at lide uoprettelig skade med disse forsøg. De har selv skabt problemet ved at være tillukket ved ikke at være gået ud i en offentlig dialog om emnet, da dette blev rejst af de grønne organisationer. Også denne sag viser, at myndighederne på fiskeriområdet ikke er klædt på til at handle i fuld offentlighed. Ligesom strudsen tror de åbenbart, at problemet vil løse sig selv, hvis blot ingen taler om det.

Dette illustreres på bedste vis i et længere svarbrev til LLH fra Fiskerikommissionen i EU på nogle spørgsmål, foreningen stillede i krabbesagen. I brevet siger kommissionen direkte, at LLH skal være forsigtig med sin åbne kritik af lovforslaget mod landinger af krabbekløer – fordi som det står – en for stor offentlig opmærksomhed om dette emne kan føre til et totalt forbud, da der findes organisationer, som kunne forlange et sådant forbud.

Det er jo svært at tage sådanne meldinger alvorligt, men blot endnu engang må vi erkende og tage til efterretning, at embedsværket inden for fiskeriet ikke er klædt på til offentlighed i forvaltningen.

Motorkraftsbegrænsning

Men måske kan denne sag vise en ny kurs. Sagen om myndighedernes manglende kontrol med fiskefartøjers overholdelse af motorkraftsbegrænsninger har LLH haft oppe at vende de senere år. Specielt omkring bomtrawl i Nordsøen og senest i forbindelse med interviewundersøgelsen, hvor udtalelser fra fiskere bekræfter, at begrænsningerne ikke overholdes. Uden for LLH har man nu også kunnet læse i Fiskeri Tidende, at fiskerne er endog meget kritiske overfor, at myndighederne lader stå til, og derved faktisk umuliggør det mindre og skånsomme fiskeri. På den samlede baggrund har LLH igen måttet rette henvendelse til myndighederne.

Måske har det hjulpet, at fiskeriet har fået ny minister. I hvert fald har Fødevareministeren nu skrevet til LLH, at hun vil "vurdere om der er mulighed for en bedre kontrolindsats på dette område". Erhvervsministeren har også skrevet, at hun vil tage initiativ til, at der ikke kan sås tvivl om, at fiskefartøjerne lever op til de tilladelser, der er givet dem.

Liste over foreningens rapporter og ansøgninger.

(for de flestes vedkommende kan kopier rekvireres på kontoret)

  • ECOast Fish - Interimrapport til EU
  • "Fra Kattegat til Aralsøen – fase 2" - midtvejsrapport
  • LLH sekretariatet. Ansøgning Den Grønne Fond
  • Afsluttende rapport vedr. "Fra Kattegat til Aralsøen – fase1". Danida
  • ECOast Fish. Ansøgning Den Grønne Fond
  • ECOast Fish. Ansøgninger til Strukturdirektoratet.
  • Havpolitisk Forum. Ansøgning Den Grønne Fond
  • Fra Kattegat til Aralsøen – fase 3" – ansøgning til Danida.
  • Udstyrstransport til Aral fiskerne. Ansøgninger til Mellemfolkeligt Samvirke, Bodil Pedersen Fonden, Plums Økologifond, Solhvervfonden m.m.
  • Forundersøgelse Ghana. Ansøgning til Projektrådgivningen
  • Aralsø projektet. Situations rapport efteråret 1999
  • Fra Hav til Bord. Projektbeskrivelser og ansøgninger
  • Udstyrstransport til Aral. Afsluttende rapport
  • Krappekløer. Redegørelse til EU og Folketinget
  • Havforurening. Havpolitisk Forum rapport/hæfte
  • Refleksioner over en sejlads. Rapport til ECOast Fish
  • Amanda. Ideer til en sejlende landsforening

 Fremlagt på LLHs ordinære generalforsamling i Århus lørdag den 25.3. 2000

v/formand Kurt Bertelsen Christensen