Indhold
i dette nr.: Havmiljøet i valgkampen
/ Dialog til lands og vands
/ Kolindsund –
kun en begyndelse /
Fokus på hvaler i Danmark
/ Nyt fra Aralsøen
/ Lån en udstilling
/ Miljøpåvirkninger og fiskeriressourcer
/ Havbrugsudvalget
/ At være gast på
Anton / Skipperklub
for M/S Anton / Fotoaktivist
søges / Nyt
om www.levende-hav.dk
Havmiljø
i valgkampen
Kære medlemmer
De
seneste år er den folkelige debat til fordel for et bedre miljø
forsvundet i takt med at myndighederne har taget over. Grønne
afgifter forsvinder i statskassen uden at borgerne ved om de
bliver brugt til de miljøforbedringer, de var udtænkt til. I
en lind strøm laves der handlingsplaner, regler og cirkulærer
der skal tage hånd om miljøet, og på enkelte områder går
det sikkert også fremad. Men udviklingen er ikke bæredygtig
uden den folkelige debat og interesse for miljøet. Havet og
fiskeriet har det i særklasse skidt, for modsat miljøet på
land ”så sletter havet jo, som bekendt, alle spor”.
Det
er ikke befolkningen, men myndighederne som har dræbt den
folkelige miljødebat ved bl.a. at "inddrage"
organisationer og bevægelser i et gigantisk apparat hvor man på
bonede gulve flytter kommaer på og holder møder om fine
hensigtserklæringer og handlingsplaner, i stedet for at handle
og udstikke nye kurser. Medens kystfiskeriet er ved at kvæles i
fedtemøg fra bøndernes svin, falder politikernerne på knæ af
benovelse over svineproducenternes planer for nye fabrikker til
produktion. af valgflæsk. Hvabehar?
Hvis
vi ser bort fra forurening med enkelte meget giftige stoffer,
har det som er vores gebet i Levende Hav, havmiljøet, vel næppe
haft det dårligere. Havet er kolossalt forurenet med blandt
andet næringssalte, og iltsvind truer hvert år med at lægge
store områder øde. Fiskerimetoder der driver rovdrift har frit
spil. Men sådan bør det ikke være, den folkelige debat og
engagement skal tilbage som primus motor i at skabe et bedre
miljø.
Nu
har vi valg til Folketinget, hvor debatten om miljøet i
valgkampen indtil videre har været usynlig. Jeg vil derfor
opfordre alle medlemmer til at hjælpe med at bringe miljøet
ind i valgkampen og deltage i debatten om et bedre havmiljø.
Skriv et, gerne flere indlæg i din avis hvor du bor og send det
til debat på Levende Havs hjemmeside. Emner er der nok af,
havbrug, kvælstofforurening, kystfiskeri osv. På vores
hjemmeside www.levende-hav.dk finder du mange emner at skrive
om, og sekretariatet er gerne behjælpelig med mere information.
Giv
havmiljøet en håndsrækning - der er brug for den.
På
forhånd tak, Fiskeskipper Gunnar Jacobsen, formand for Levende
Hav.
Dialog til
lands og til vands...
På
et par af de flotteste august-tirsdage stod fiskere og landmænd
sammen til søs med kutteren "Anton". Efter invitation
fra "Levende Hav" havde et par håndfulde landmænd
ladet sig friste til at se og høre mere om kystfiskeriets vilkår
i Nordvestjylland.
Men
det hele startede egentlig midt på foråret med et indlæg i De
Bergske Blade. Et indlæg, hvor "Levende Hav" koblede
dårligt kystfiskeri sammen med alt for stor svineproduktion i
Vestjylland. Og det var noget, der blev snakket om ved
landbrugets forårsmøder. Heldigvis blev der mulighed for en
direkte dialog, da folk fra "Levende Hav" sagde ja til
at holde 1. maj med nogle vestjyske landmænd. Og så var
dialogen igang - uden at det lige blev til enighed mellem
fiskeri og landbrug.
Da
"Levende Hav" i august var på togt med
"Anton" til de vestjyske fiskerihavne, inviterede de
landmænd ombord, for at få endnu en snak om fiskeri og
landbrug - begge er fra forhistorisk tid erhverv, der i afhængigthed
af naturens rigdom og luner frembringer fødevarer i store mængder
til - ikke bare den danske befolkning, men også til samhandel
med nationer over hele verden. De to tirsdags-togter bragte
landmænd tæt på kystfiskeriets vilkår. På turen fra
Thorsminde den 14. august måtte der sejles en god times tid,
for at komme ud til et par af Thorsminde-fiskeres fiskepladser.
Der var lejlighed til at se garnene blive halet et par gange.
Men på god afstand, da havet - ikke mindst efter landmændenes
mening - var noget uroligt. Og der var lidt langt mellem torsk i
garnene.
Den
følgende tirsdag gik turen ud fra Hanstholm i "blik
stille" og på mindre end en halv time lå
"Anton" på siden af Lild-fiskere, der i Vigsø Bugt så
ud til at mere held med at få "posen fyldt". Her
kunne "Anton" lægge sig helt tæt på fiskerne, så
her var det virkelig muligt for landmændene at opleve
fiskeriet.
Landmændene
kunne stadig ikke følge "Levende Hav"s sammenkædning
af voldsom algevækst ved kysten og den nordvestjyske
svineproduktions størrelse. Men ingen vil naturligvis benægte,
at det vi foretager os inde på landjorden, på forskellig måde
påvirker havmiljøet. Landmændene gjorde en stor indsats for
at forklare fiskerne, at de seneste ti til femten års miljøindsats
i landbruget altså på et tidspunkt også vil kunne give
positive resultater i vandløb og indre farvande. Og der skal
fortsat arbejdes på af begrænse landbrugsproduktionens påvirkning
af natur og miljø yderligere.
Men
på et område var der nogenlunde enighed mellem fiskerne og
landmændene. Den politiske styring af erhvervenes aktiviteter
virker ikke altid som den sunde fornuft - især fordi man laver
reguleringer ned i mindste detalje for alle udøvere, skønt de
enkelte fiskeres - og landmænds - aktiviteter og vilkår er så
vidt forskellige. Klimaet og naturforholdene lader sig jo ikke
styre af cirkulærer.
Tak
til "Levende Hav" for invitationen til en konstruktiv
dialog. Den kan ihvertfald føre til, at vi får større viden
og forståelse om hinandens vilkår og synspunkter. Og det er værdifuldt,
selvom der ikke er enighed om alt.
Niels
Nørskov Stidsen
informationsmedarbejder
for Landbruget i Midt og Vestjylland.
Kolindsund,
kun en begyndelse.
Indsigelserne
imod en nedklassificering af Kolindsund og en dermed forøget mængde
næringsstoffer udledt i havet, har givet tid til omtanke. De
mange indsigelser (deriblandt Levende Havs) der er kommet over
nedklassificeringen af Kolindsundkanalerne har udskudt den
endelige beslutning i Århus Amt til en gang efter nytår.
Amtet var vært ved et møde i Kolind, hvor alle
parter var inviteret til at redegøre for deres synspunkter. Mødet
var desværre præget af Pumpelagets landmænd og deres
intolerance overfor andre synspunkter end deres egne. Folk der
var inviteret for at redegøre for deres synspunkter blev
afbrudt og chikaneret i deres fremlæggelser, og bl.a. næstformanden
i amtets udvalg for Trafik- og Miljø, Lotte Hornemann, (V)
deltog ivrigt i denne udemokratiske virksomhed.
Efter at Levende Hav har indsendt indsigelse, har vi
efterfølgende bedt amtet om at fremlægge hvilke miljømæsige
- og biologiske undersøgelser og vurderinger der havde dannet
baggrund for amtets foreløbige positive indstilling til
nedklassificeringen. Men vi har ikke efter 4 måneder modtaget
noget svar, endnu et underligt træk i den demokratiske proces.
Formanden for amtets udvalg for Trafik og Miljø har
udtalt til aviserne, at en endelig afgørelse nu er udskudt til
en gang i det nye år, for at man kunne nå frem til en bæredygtig
løsning for Kolindsund. Naturfredningsforeningerne har fået
bekræftet fra Miljøministeren og Fødevarerministeren, at det
er regulativet fra 1986, der fortsat er gældende, sådan at ændringer
ikke kan foretages før efter amtet har foretaget sin endelige
beslutning. Derfor kan det undre, at man i amtet administrativt
har givet tilladelse til at der måtte fældes et stort antal træer
på en 1,5 km. lang strækning og at der måtte foretages
opgravning af bundmateriale.
Sideløbende
med Kolindsundsagen har Århus Amts Landboforening stillet
forslag om forringelser for en lang række vandløb. Der er tale
om forslag om nedklassificering af ca. 160 km vandløb i Århus
Amt. Dette er sket i forbindelse med offentligshedsfasen efter
fremlæggelse af vandkvalitetsplan 2001, og er forslag til
forringelser i forhold til det fremlagte forslag. Direktionen i
amtet har fulgt nogle af de forslag der er fremkommet, bl.a. har
de accepteret forringelser i Ryom Å der er en del af tilløbet
til Grenåen ligesom Kolindsundkanalerne.
Der
er en hel del der taler for, at politikerne i Århus Amt
bør være mere påpasselige overfor forvaltningens og
landbrugets lemfældige omgang med miljø- og naturværdier.
Eigil
Holm Nielsen.
Fokus
på Hvaler i Danmark
Marsvinene
Den
1. februar 2000 indledte Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg og
Zoologisk Museum i København i samarbejde med
Skov- og Naturstyrelsens reservatsektion - og støttet af
BG-Bank og Friluftsrådet - et 3-årigt forsknings- og
formidlingsprojekt om hvaler i Danmark. Som projektleder blev
ansat Ph.d. Carl Christian Kinze, Zoologisk Museum, og som
assistent undertegnede - Thyge Jensen – fra Fiskeri- og Søfartsmuseet.
Et
af delprojekterne har været at indsamle oplysninger om marsvin
i vore fravande ud fra de tilfældige, men utallige
observationer, der gøres af lystsejlere, søfolk, færge-besætninger,
erhvervs- og sportsfiskere og andre, der færdes på eller ved
havet.
Delprojektet
har taget sit udgangspunkt i en erkendelse af, at vi ved
uendelig lidt om marsvinene i vore farvande, og skal vi blive
klogere på dette dyr, må vi begynde et sted. Så hvad er mere
oplagt end at starte med en indsamling af de mange data og
oplysninger, der stammer fra de tilfældige
marsvine-observationer, vi alle gør, når vi færdes på eller
ved havet?
Å’ hva’ ka’
det så bruges til?
Som
sagt: Til at blive klogere på marsvin – især på to områder,
nemlig til 1. En
beskrivelse af marsvinets kernehabitat (det optimale levested) i
rum og tid samt til 2. En afdækning af marsvinets eventuelle påvirkelighed af trafik og andre
menneskeskabte aktiviteter på og i havet.
Det
praktiske indhold i delprojektet består i, at der til en lang række
sejlere og andre folk på havet er udsendt postkort til notering
af tilfældige observationer. Postkortene, der returneres
forudfrankeret til Fiskerimuseet, indeholder en række spørgsmål
til selve observationen, der gerne skal være med til af afklare
nogle af følgende punkter:
·
Hvordan
er den generelle udbredelse? Er der danske farvandsområder,
hvor marsvinet ikke
observeres?
·
Foretrækker
marsvinene bestemte farvandsområder, og er der forskelle i
udbredelsen på forskellige årstider?
Spørgsmål:
Hvor og hvornår blev
marsvinet observeret?
·
Er
der forskelle i dyrenes brug af de forskellige farvandsområder?
Spørgsmål:
Hvad var marsvinets adfærd?
Cirklede det rundt i overfladen for efter alt at dømme at
fouragere, eller havde den en konstant kurs tilsyneladende på
gennemrejse?
·
Hvordan
er flokstrukturen? Hvor og hvornår fødes ungerne?
Spørgsmål:
Hvor mange dyr var
der? Var der unger iblandt?
Ovenstående
spørgsmål er formuleret med det formål, at kunne bidrage til
at beskrive marsvinets kernehabitat i rum og tid. Til afklaring
af marsvinets eventuelle påvirkelighed af trafik og andet lyder
spørgsmålene:
Var eget skib for
motor, for sejl eller lå det for anker?
Var marsvine(t/ene)
påvirket af skibet, og hvordan?
Postkortets
resterende spørgsmål har noget at gøre med metoden – med
observations-sandsynligheden dels i forhold til vejret….
Spørgsmål:
Var vandfladen spejlblank,
var der små krusninger, bølger osv.?
dels
til sandsynligheden for, at der generelt vil blive observeret
marsvin i farvandet (tætheden i skibstrafik)
Spørgsmål:
Hvor mange øvrige skibe
kan ses indenfor 1 sømil?
De
indsamlede data bliver på Fiskeri- og Søfartsmuseet checket og
indtastet i database, hvorefter positioner,
tidspunkt for observation og antal dyr med jævne
mellemrum lægges ud på projektets hjemmeside www.hvaler.dk
….og
resultaterne?
Dem
er det for tidligt at sige noget generelt om endnu, men de til
dato 1.757 returnerede observationer har givet spændende og
overraskende informationer. Bl.a. har det vist sig, at vedrørende
marsvinenes påvirkelighed af observatørernes skibe, er der
flere positive reaktioner end negative. Der er flere
indberetninger om marsvin, der har fulgt efter skibene,
”leget” i hækvandet, dykket under og lignende, og færre
rapporter om marsvin, der er blevet skræmt og er flygtet
bort. Tankevækkende er ligeledes den store
observationshyppighed i Tragten ud for Fredericia – et af de
mest trafikerede farvande i hele Danmark.
Yderligere
har indberetningerne givet anledning til en række nye spørgsmål
bl.a. vedr. Snævringen mellem Jylland og Fyn? Hvorfor bliver
der observeret så få marsvin mellem Stenderup Hage og Lyngs
Odde? Skibstrafikken her er ikke mindre intens, end den er nord
for Fredericia eller ved Flækøjet syd for Stenderup Hage, hvor
der er blevet observeret rigtig mange marsvin.
At
der virkelig er få observationer i Snævringen, fik jeg
lejlighed til selv at iagttage under en tur med M/S Anton d. 23.
juli 2001. Turen gik fra Middelfart gennem Snævringen og ned
til en position midt mellem Flækøje-kosten og Brandsø. Der
var havblik og ingen vind, og dermed ideelle
observationsbetingelser. På strækningen indtil Stenderuphage
var der ingen observationer, men herfra og sydover havde vi 9
observationer med i alt anslået 22 dyr. Den største af
flokkene var på 5-6 dyr, der tydeligvis arbejdede sammen om at
jage en stime sild eller brislinger. Dyrene cirklede omkring en
lille stime, og at fiskene virkelig blev jagtet af marsvinene
kunne fastslås ved, at sildene - eller brislingerne - sprang ud
af vandet. Indtil da havde jeg ikke hørt om, at marsvin kunne
jage kollektivt ligesom spækhuggerne ud for Norge, men en
”marsvineobservatør” fortalte mig senere på sommeren, at
hun havde haft den samme oplevelse nogle år forinden mellem Bogø
og Fyn, nord for Assens. Også her var der havblik, og havet nærmest
”kogte” under marsvineflokkens jagt på stimen. Turen med
M/S Anton tilbage til Middelfart gav samme billede som på
udturen – ingen observationer nord for den grønne afmærkning
ved Stenderup Hage.
Hvorfor
kun få marsvineobservationer mellem Stenderup Hage og Lyngs Odde?
Ikke
kun tilstedeværelse, men også fravær af marsvin, kan måske være
med til at gøre os lidt mere vidende om dette dyr. Et havdyr,
som vi ikke kan frasige os fascinationen af, når vi ser dens
sorte og blanke ryg skære vandfladen.
Skulle
der blandt bladets læsere være nogle, der havde lyst til at
bidrage til projektet, bedes de ufortøvet henvende sig til
undertegnede eller til projektet på fokus@hvaler.dk
Thyge
Jensen, Fiskeri-
og Søfartsmuseet, Tarphagevej
2, 6710
Esbjerg V, 76
12 20 00, Thyge.jensen@fimus.dk
Den 28. september ankom en togvogn
med et længe ventet indhold til Aralsk i Kazakstan. Den havde været
undervejs i en måned og var blevet kontrolleret adskillige gange for
mistænkeligt gods. De mange redningsveste, varme lange underbukser,
gummistøvler og fiskegarn nåede imidlertid deres bestemmelsessted,
og de mange firmaer og fonde, der havde støttet Levende Havs
indsamling i løbet af 2001, kunne nu se frem til at godset nåede
sine rette modtagere. Fordelingen af udstyret startede efter
generalforsamlingen i Levende Havs søsterforening Aral Tenizi, den 5.
oktober. Her blev en lille styregruppe nedsat med Aral Tenizis to
ledende personer, Akshabak Batimova og Zhannat Makhambetova, og
Levende Havs undertegnede udsendte. Vi indrettede os på
fiskefabrikken Karasai Kazis kontor (som det har været tilfældet de
foregående år), og modtog fiskerbrigaderne én efter én i de følgende
dage, i alt ca. 80 brigader. Af hensyn til en retfærdig og
overskuelig fordeling havde vi besluttet at kun brigader med mindst
seks fiskere, der var medlemmer af foreningen og havde en vis troværdighed
i projektet, kunne komme i betragtning. Det inkluderede bl.a. også,
at man måtte kunne dokumentere, at tidligere udleveret udstyr ikke
var mistet. Det affødte en del diskussioner, bl.a. med de fiskere,
der havde mistet garn under isen i vinterfiskeriet og ikke følte
skyld for dette uheld, og med nystartede brigader, der endnu ikke
havde opbygget en solid troværdighed omkring deres intentioner og
muligheder. Antallet af garn til uddeling var dog noget mindre end de
tidligere år, og man måtte blot acceptere denne kendsgerning.
Transporten indeholdt dette år ca. 9 kubikmeter
kraftigt tov fra havnen i Bønnerup, og det var der stor rift om
blandt de kooperativer, der fisker med vod om vinteren. Desuden faldt
det varme tøj fra hærens overskudslager i god jord, ligesom udstyr
som gummitøj og støvler var meget efterspurgt. De fire værktøjskasser
med masser af godt udstyr blev behandlet med stor omhu og tunge hængelåse,
og foreningens chauffør Agtai skulede med vanlig tilbageholdt
tilfredshed på de nye landrover-dæk, der også var blevet plads til.
Det meget tøj bliver i disse dage fordelt på selve fiskepladserne
rundt den nordlige del af Aralsøen, og samtidig har Aral Tenizi påbegyndt
vurderingen af, hvilke skoler og andre institutioner, der skal have
andel i den del af transportens indhold, der rummer computere,
kopimaskiner, skolebøger og andet materiale til undervisningsbrug.
Alt i alt er der ingen tvivl om, at det indsamlede
udstyr nok skal komme til stor gavn i regionen. Efterårsfiskeriet er
gået i gang. Der fiskes fra fire pladser: Ysh-Shockke, Tastubek,
Turangil (nær Akespe) og Akbasty. I alt tager formentlig ca. 400
fiskere på havet dette efterår, og der er stadig større interesse i
Aralsk for at aftage fisken. Projektet har i år givet kredit til de
to større fiskefabrikker, Aknur og Karasai Kazi, og til en butik på
markedet i Aralsk, der vil i gang med at sælge frossen fisk. Desuden
har vi støttet den lokale fiskeribiologiske station med betaling for
en ekspedition, der i oktober og november drager rundt til fire
pladser ved søen og tager prøver og foretager vurderinger af
skrubbebestandens størrelse og tilstand.
Under mit ophold i regionen besøgte jeg (som
vanligt) landsbyen Tastubek, der har været central i projektet siden
prøvefiskeriet i 1996. Dengang var der 5-6 familier tilbage i
”byen”, og som man siger i dag stod også de næsten bogstaveligt
talt med pakkede kufferter og var klar til at flytte til Aralsk eller
andre større byer, fordi der kun var en meget lille pension og nogle
få dyr tilbage at leve af i landsbyen. Efter 1996 begyndte man
imidlertid igen så småt at fiske, og siden 1997 har udviklingen
taget fart. Alene i de sidste tre år er der bygget syv nye huse, der
ifølge indbyggerne er financieret ca. med halvdelen direkte fra
salget af skrubber. Fiskerne er nu gået i gang med at bygge en ny
skole, som skal stå færdig inden vinteren for alvor sætter ind. Man
har opstartet undervisningen i et foreløbigt klasseværelse, og en
skolelærer fra Djambul kolkhosen er flyttet til byen. Til næste år
håber man at få bygget et fælles offentligt bad til brug for alle
indbyggerne. I år har fem brigader fra Tastubek fået støtte fra
projektet, og man har allerede aftaler med købere, der om nødvendigt
kommer helt til byens modtagerstation for at afhente fisken.
Fiskeriet er altså på fremmarch i Aral, og der er
god mulighed at projektet kan få en god afslutning i løbet af de næste
par år. I første omgang er vi gået i gang med at undersøge
mulighederne for at sende endnu en transport til Aralsk til næste år,
og jeg skal hilse fra fiskerne og sige, at de vil være mindst ligeså
velkomne og ventede som dette års – især er der endnu brug for
mange garn, materialer til at reparere garn, varmt tøj, bøjer, fiskekasser, søstøvler,
tov, lim til reparationer,
computere…
Tilbud
til skoler og biblioteker: Lån en udstilling om fiskeri
Udstillingerne
har været med Miljøkutter Anton på sommerens togt rundt til de danske
havne og er der set af tusindvis af mennesker. Nu får endnu flere
gennem dette tilbud mulighed for at studere udstillingerne.
Skoler,
biblioteker, firmaer og institutioner tilbydes nu lån af udstillingerne
Bæredygtigt Fiskeri og Fiskeriet
på Aralsøen.
Udstillingen
om bæredygtigt fiskeri består af 7 plancher og udstillingen om
fiskeriet på Aralsøen består af 3 plancher.
Til
begge udstillinger hører desuden uddybende materiale i form af pjecer.
Det
koster ikke noget at låne udstillingen, blot skal den hænges op indendørs
og man skal medmindre andet aftales betale forsendelsesomkostninger på
max ca. 150 kr.
Udstillingen
kan efter aftale lånes for en kortere eller længere periode.
Du
kan også se plancherne til udstillingen på vores hjemmeside www.levende-hav.dk
Miljøpåvirkninger
og fiskeressourcer
Fødevareminister
Ritt Bjerregaard har nedsat et udvalg der skal undersøge miljøpåvirkningernes
indflydelse på fiskeressourcerne. Det er udvalgets opgave at se på påvirkninger
fra klimaændringer, miljøfremmede stoffer, næringsstofforurening, råstofudvinding
og anlæg på havet samt påvirkninger fra havpattedyr og havfugle.
Levende
Hav er repræsenteret i udvalget ved projektleder Kurt B. Christensen,
suppleret af skipper Henning Thøgersen.
Danmarks
Fiskeriforening, der burde have en naturlig og central plads i udvalget
har valgt ikke at møde op, under henvisning til at de ikke ønsker at
sidde i udvalg hvor Levende Hav sidder. Det er
paradoksalt, for netop Danmarks Fiskeriforening har i årevis kæmpet
for at få nedsat det udvalg.
Det
er en højst besynderlig måde Danmark Fiskeriforening varetager sine
medlemmers interesser på i denne sag. Men det kan skyldes frygt for at
udvalget finder frem til, at nogle fiskerimetoder har langt den største
indflydelse på fiskeressourcerne, frem for alle mulige andre ting. Et
andet kunne være, at man ved at forsøge at gøre Levende Hav til en fælles
fjende for danske fiskere, kan holde bedre sammen på Danmarks
Fiskeriforening.
Men
disse og andre begrundelser er ligegyldige. Tilbage står at det er
uklogt af Danmarks Fiskeriforening og dårligt overfor danske fiskere og
for havmiljøet.
Peder
Pedersen
Havbrugsudvalget
Fødevareminister
Ritt Bjerregaard har nedsat ”Udvalget vedr. udviklingsmuligheder for
saltvandsbaseret fiskeriopdræt i Danmark” Hun har bedt Levende Hav
deltage i udvalgets arbejde.
Som
udgangspunkt vil foreningen selvfølgelig gerne deltage i de udvalg hvor
vi bliver bedt om at stille med en repræsentant, men i denne sag valgte
bestyrelsen alligevel at takke nej, fordi ”Havbrugsplan 2001”, ikke
skal afvente dette udvalgs anbefalinger.
”Havbrugsplan
2001”, er Miljøstyrelsens plan for havbruget, en plan som efter ønske
fra EU lægger op til at hæve det stop for udvidelser der har været gældende
indtil i år. EU har bedt medlemslandene om at udvide
havbrugsproduktionen med 10% for at kompensere for de faldende naturlige
fiskeressourcer. Miljøstyrelsen har travlt, de er
gået i gang med at give nye tilladelser, tilladelser som næppe er til
gavn for havmiljøet.
Uddrag
af bestyrelsens brev til ministeren:
Selv
om alle de miljømæssige negative forhold, som knytter sig til opdræt
af rovfisk, skulle blive løst, vil Levende Hav fortsat skulle forsvare
det synspunkt, at fisk som tobis, brisling, sild og andre såkaldte
”ikke konsumegnede arter”, bør blive i havet, også som føde for
de bestande af konsumfisk, som fiskeriforvaltningen i Danmark og Europa
nu vil i gang med at genopbygge.
Levende Hav
stiller sig fortsat til rådighed for arbejdet til fremme af en bæredygtig
udvikling og udnyttelse af havet og de marine ressourcer.
At
være gast på M/S Anton
I
sommer stod Landsforeningens sejlende kontor ud for første gang: Med
udstilling og foldere om foreningens virke og om ´det bæredygtige
fiskeri 2001´. Vi ville ud og have fiskere og andet godtfolk i tale i
de danske havne, vi ville især gerne diskutere ´det bæredygtige
fiskeri´ med
mennesker, der har dén interesse.
Hvad
så? Bortset fra at diskutere, hvilke fiskerier og udledninger, havet
kan holde til og om hvem der har mest ret til at høste havets
ressourcer og hvad fiskerne ved Aralsøen egentlig er for nogen, og om
man kan købe en ordentlig fisk i Danmark og meget, meget andet –
hvordan var det så egentlig at være gast på Anton?
I
den uge, jeg var med, var vi 5 voksne og 3 børn ombord – der var godt
fyldt op. Senere besætninger mente, at forendens køjer burde skænkes
til nationalmuseets folkemindesamling; men John, Mette, Peder, Nora og
Ida havde det vist rigtigt festligt nede i de autentiske fiskerkøjer,
der minder mere om køkkenskabe, end om senge – i mine øjne. Til næste
år er der indrettet helt andre overnatningsvilkår med dobbeltsenge
under et tæt dæk…
Det
var fremragende solskin hele ugen og vi sejlede fra Sjælland, sønden
om Fyn til Middelfart. I hver havn slog vi det store, stribede
kampagnetelt op, og så kom folk forbi og spurgte og diskuterede. Selvom
vi var flere gaster, der ikke har speciel fiskerifaglig viden, så kan
man hurtigt spotte de mennesker, der har en mere generel interesse i
foreningens virke – og dem kan man så vælge at holde sig til. Flere
besøgende – og Asta på fem – kunne alt i alt bedst forholde sig
til, at man skal købe noget, når man kommer ind i sådan et telt; så
de talte meget om t-shirts, om det blå ø-mærke og om vores billige
priser. Der var kort sagt noget at agitere for for enhver smag.
Ellers
var der hele skafningen. Endnu et sted, hvor forholdene kommer til
snerpe det luksuriøse næste år, hvor der bliver indrettet køkken
nede i opholdsstuen. Men i år var skafningen først en jagt efter den nærmeste
købmand i den nye by, og så at sno sig ned i det hede maskinrum og
lave mad og varmt vand dér. Det kunne sagtens holde et par gaster ved
ilden i nogle timer hver dag – og det gjorde det jo så også. Børnene
var storslåede opvaskere under den åbne aftenhimmel. Og i Kerteminde købte
vi lystsejlernes pryd: en sammenklappelig minicykel, der gjorde købmandsjagten
til en folkefest.
Men
mest af alt var der – for den menige gast – sejlturene. Antons motor
har en rolig dunken, og i det bedste danske sommervejr er det
vidunderligt at se landet fra søsiden, at få brændt næsen under
solen og undre sig over, hvad de mon har gang i ´derinde´. Og ved
frokosttide, i stille vejr kunne man tage sig en dukkert i det levende
hav – med eller uden redningsvest alt efter flydeevne.
Anton
giver altså mulighed for den aktive, oplevelsesferie, som alle efter
sigende higer efter. Her er mulighed for at møde mennesker, man ellers
ikke var kommet i snak med og at se landet i nye perspektiver: fra
vandsiden. Og så selvfølgelig at bakke denne gode forening op i dens
virke for det levende hav.
Det
er jo tanken, at Anton altid skal være klar til at stå ud og deltage i
begivenheder, hvor havets miljø er på dagsordenen. Og foreningens
medlemmer kan på én gang være aktive i havmiljøets tjeneste og så få
en dejlig sejltur i godt selskab! I 2002 er temaet miljøfremmede
stoffer i Østersøen især.
Ingeborg
Svennevig
Skipperklub
til M/S Anton
M/S
Anton får brug for skippere i de kommende år
Fiskeskipper
Henning Thøgersen, Lemvig er Antons faste skipper, men kutteren skal være
på farten året rundt, og derfor bliver der brug for afløsere på
skipperposten.
M/S
Anton er en 20 tons fiskekutter med tilladelse til en 6 mands
besætning og 12 passagerer i
dagssejlads. Kutteren bliver nu ombygget med kontor og
salon og køjer i lasten samt køjer i forenden. Kutteren er
udstyret med en 8 cylinders Gardner diesel og alt det moderne
udstyr, som kræves til en udvidet sejlads, dvs. at Anton har
tilladelse til at sejle overalt i Nordsøen og Østersøen.
Formålet
med M/S Anton er, at kutteren skal bruges som projektfartøj og
Levende Havs kontor og ”ansigt” udadtil. For flere
oplysninger om formål og opgaver henvises til Levende Havs
hjemmeside www.levende-hav.dk,
hvor der findes en projektbeskrivelse under ”M/S Anton”.
Denne
opfordring stiles til medlemmer af Levende Hav, som ifølge Søfartsstyrelsens
regler har forudsætningerne for at sejle med et sådant fartøj.
Da fartøjet er under 20 tons er det indtil videre ingen krav om
skipperpapirer. Men man skal som minimum have et
erhvervs-duelighedsbevis i sejlads, et kursus i
medicinkiste B og ”ROC” radiocertifikat.
Derudover
skal en skipper kunne gå ”ind i opgaven”, dvs. kunne
deltage aktivt i de projekter, som kutteren er ude på. Er det
f.eks. en opgave inden for fiskeri, vil skipperen skulle have en
vis fiskerifaglig ballast. Er opgaven inden for havmiljø og
fremmestoffer i havet, skal skipperen have viden på området
eller også have en med erfaring på området ombord. Opgaver
inden for miljøundervisning til havs, kræver erfaring med
passagersejlads og pædagogik osv.
Projektet
tilstræber at kunne udbetale løn samt andre omkostninger i
forbindelse med rejse til og fra den havn, hvor kutteren ligger.
Men der vil også kunne blive tale om korte afløserejser uden løn,
men med omkostningerne betalt.
For
flere oplysninger kontakt skipper Henning Thøgersen, Lemvig
97810815 el. 51245720
el.
projektleder Kurt Bertelsen Christensen, Ferring Strand 97895590
el. 40337415
Foto-aktivist
søges
På
foreningens kontor i Grenå findes en større samling fotos fra
foreningens første fem leveår. Det er fotos fra foreningens
aktiviteter, publikationer m.v. Der er også en del fotos af
livet i havet og fra fiskeri. Ud af de bedste af disse fotos vil
vi have lavet et elektronisk fotoarkiv så billederne kan
stilles til rådighed for interesserede, f.eks. pressen, skoler,
uddannelsesinstitutioner m.v. – og selvfølgelig medlemmer af
Levende Hav
Fotoarkivet
lægges på hjemmesiden og kan desuden lægges på CD for dem
som gerne vil have billederne i nærheden uden at skulle gå på
nettet.
Arbejdet
består i sortering og indscanning af billederne. Det er ulønnet
men du kan få transportomkostninger betalt.
Interesseret,
så kontakt sekretariatet på
tlf.
87 58 07 55
Nyt
på www.levende-hav.dk
Spørg "Anton"
Medens Anton var i fuld gang med sit
sommertogt fik et par af foreningens aktive medlemmer den
ide at vi skulle åbne en ”brevkasse” hvortil man kan
sende spørgsmål om livet i havet. For på trods af påvirkning
fra forurening og overfiskning rummer havet stadig en væsentlig
del af Danmarks natur, og der er masser af skønhed, oplevelse
og oplysning at hente for de der vover sig lidt udenfor det
sikre land, eller som spekulerer lidt på, hvad det er for mærkværdigheder,
der skyller op på stranden. Det er langs kysterne og i de mange
fiskerihavne at vi møder det mærkelige og det uventede – måske
det eventyrlige. Havet omkring Danmark er også verdenshavet!
Her kan man finde en strandkrabbe eller en kaskelothval og næsten
alt der i mellem.
Hvorfor er havet blåt? Har der været
hajangreb i Danmark? Hvad er forskellen på et snurrevod og et
trawl? Kan man spise muslinger, man selv har samlet? Hvad fornøjelse
har blågrønalger af at være giftige? Kan der blive for mange
sæler? Hvor kommer alle de forskellige strandsten fra? Er det
rigtigt at en havkat kan bide en finger over?
Send dit spørgsmål på e.mail spoerg-anton@levende-hav.dk
eller pr.
post mærket ”Spørg Anton” til foreningens kontor,
Kattegatvej 3, 8500 Grenå . ”Anton” svarer også på spørgsmål
angående Landsforeningen Levende Hav, Fiskernes Økologiske
Netværk, og Antons rejser og kampagner.
Peder Pedersen og Jan
G. Larsen
Søg og du skal finde
Hjemmesiden har fået en søgefunktion der dækker
alt materialet på hjemmesiden. Skriv et ord for det emne du søger
efter og du får lynhurtigt en liste over de dokumenter som
indeholder søgeordet, med mulighed for at klikke direkte ind på
de enkelte dokumenter. Brug søgefunktionen og slip for at jage
igennem hele hjemmesiden efter det, du søger.
Debatforum på www.levende-hav.dk
Bæredygtigt
fiskeri er der for lidt af, og havforurening er der alt for
meget af. Men begge emner trænger ligesom andre havmiljøemner
til at blive debatteret. Derfor har vi lavet et debatforum for
medlemmerne på hjemmesiden.
De koder du skal bruge for at skrive et indlæg er:
I feltet ”Dit navn”: medlem
I feltet ”Kodeord”: medlem
Derudover skal du give dit indlæg
en overskrift.
Dit indlæg skriver du i feltet ”Besked”.
Når du skriver
dit indlæg så start med at skrive dit navn så de der læser
indlægget kan se hvem du er.
Giv din mening til kende, brug
debatforummet
Peder
Pedersen