Opholdet i Rostock under Baltic Sail og Hansa
Sail blev udmærket, særlig fordi havnene i Rostock og Warnemünde
blev fyldt med mere end 200 sejlskibe. Efter Rostock besøgte M/S
Anton nogle tyske fiskerihavne og fik gode kontakter til de
fiskere som stadig bedriver et erhvervsfiskeri i Østersøen.
Turen fra Tyskland til Helsingør blev taget
i et stræk 24 timer og vel ankommet til Helsingør, blev besætningen
udvidet med flere personer og både udstillingstelt og fiskekøkken
teltet blev sat op sammen med den store udstilling om bundmaling,
som vi viser i et samarbejde med ØstersøCentret i Vordingborg.
Det blev nogle indholdsrige dage i Helsingør
under et flot og behageligt Baltic Sail program med besøg af
mange tusinde mennesker. Vi fremstillede ”fisk i boller” med
salat og det hele. Fisken købte vi i Fiskehuset i Thisted, som nu
også leverer Naturskånsomt fangede fisk til bl.a. ”Årstiderne”.
Sammen med fisken og det flotte vejr fik vi mange gode samtaler
med de besøgende. Baltic Sail Helsingør skal have stor ære af
dette sejlskibstræf som netop fik de gode maritime rammer som der
bør være om et sejlskibsprojekt som dette.
I Helsingør fik vi også aftalt de nærmere
omstændigheder omkring vores ophold i forbindelse med EU’s
udenrigsminister møde 30-31. august. I forbindelse med miljøminister
topmødet i Sønderborg var der et stort politiopbud, men det
bliver åbenbart ingenting i forhold til Helsingør, hvor man
taler om at der vil være 2000 betjente under topmødet.
-
modstanderne af EU får mere og mere ret mht. hvordan EU
vil udvikle sig. Beslutningstagerne burer sig inde bag en skjold
af betjente og så kan en undrende befolkning blot se til udefra.
Det er jo soleklart for enhver, at under sådanne massive
sikkerhedsforanstaltninger vil der ikke kunne være nogen kontakt
til befolkningen. For mødedeltagerne betyder det også, at de vil
skulle træffe beslutninger, som bliver præget af, at de er under
konstant politiovervågning og tjek. Nn sådan atmosfære af
utryghed, vil uden tvivl også præge deres beslutninger, i en for
den europæiske befolkning negativ retning. Set fra M/S Anton
burde græsrødderne afstå fra at demonstrere. Selv om de påberåber
sig en grundlovssikret ret til at demonstrerer burde de undlade at
gøre det, idet det presser beslutningstagerne til at mure sig
inde bag et hav af betjente. I stedet burde græsrødderne befolke
Dokhalvøen i Helsingør med mennesker, som gennem det
konstruktive folkelige samvær viste toppolitikerne og deres
embedsværk hvorledes man mener at EU bør udvikle sig.
M/S Anton ligger for øjeblikket i København
på Christianshavn og derfra går turen tilbage til Helsingør,
hvor vi den 30/8 bl.a. har et møde med danske udviklings NGO’er
om kystfiskeri i den 3. verden.
Den 31/8 sejler M/S Anton syd på gennem Øresund
for den 7/9 at anløbe Nyborg for opstilling i forbindelse med de
europæiske landbrugsministre holder topmøde. Samtidig gennemfører
WWF en høring om EU’s fiskerireform. Undervejs til Nyborg skal
vi forsøge at overbevise så mange fiskere som muligt om, at de bør
sejle til Nyborg den 9/9 for der at få en diskussion om de mindre
fartøjers stilling og fremtid i EU's fiskerireform.
Efter Nyborg besøger vi øen Endelave for en
folkelig diskussion af de omstændigheder og dilemmaer der knytter
sig til den opfattende sældød i Kattegat.
Derefter går turen tilbage til København
for deltagelse i et større NGO møde på Holmen 19 – 22.
september det alternative ASEM-topmøde
”ASEM4 People´s Forum - A social focus on Globalisation and
Security”. Her vil vi gennemføre en workshop omkring temaet ”De
menneske-skabte naturkatastrofer og Ngo’erne”
Se billeder fra M/S Anton på tur
|