Status: 08.08.2002
Efter
et par mindre reparationer i Bagenkop gik turen mod Vordingborg
for aflevering af bundmalingsudstillingen til ØstersøCentret i
Vordingborg. Den havde ikke kunne modstå al den regn vi fik i Sønderborg
og skulle derfor have en kølhaling inden opstillingen i Helsingør.
Og hele turen mod øst, blev da også både regnfuld og blæsende.
Vel
ankommet til Rønne på Bornholm, efter nogle dage med elendig
sejlvejr, dukkede det gode vejr op på solskinsøen og Anton og
besætning brugte et par dage på at komme lidt rundt om Bornholm,
for bl.a. at få et indtryk af hvorledes det stod til i det
bornholmske fiskeri.
I
Tejn fik de syn for sagen. Denne tidligere så store fiskerihavn på
Bornholm var nærmest affolket for fiskere. De fiskere man fik talt
med, kunne da også berette, at det var ved at være slut med
fiskeriet fra Tejn – ja nogle mente fra det hele Bornholm. De
var bitre over udviklingen og de var meget kritiske over for den
fiskeripolitik der føres her i landet. De kunne f.eks. slet ikke
acceptere, at alle fiskere fra hele landet – specielt de store
fra vestkysten – blot skulle have fri adgang til de torsk som de
bornholmske fiskere skulle leve af. Dermed
er de meget uenige med deres formand Bent Rulle, som er
ligeglad med hvilket nummer der står i stævnen af de danske
fiskekuttere. Alle danske fiskere skal, ifølge Bent Rulle, have
lige adgang til alle fisk og farvande, uanset hvor store de er og
med hvilke redskaber de fisker med - kan lokale fiskere ikke klare
sig, kan de jo tage imod ophugning.
Bent
Rulles holdninger og ikke mindst politik, er et kedeligt eksempel
på, at de mindre fartøjer efterhånden også udgør en minoritet i
dansk fiskeri.
Fra
Bornholm gik turen mod Karlskrona hvor vi skulle opstille i
forbindelse med Baltic Sail, men det blev en fuser. Vi fik så at
sige ikke et ben til jorden i det virvar af tivoli og andet som
havde overtaget havnen. Musikken var øredøvende og den startede
kl. 08.00 og sluttede først langt ud på natten. Der kunne vi
simpelthen ikke være og vi fik da heller ikke ret mange på besøg
på Anton og i vores udstillingstelt. Larmen var så høj at vi
ikke kunne tale med de få som gerne ville vide mere om fiskeri og
havmiljø. Dertil kom en uheldig natlig episode, med en flok meget
fulde unge mennesker som skabte ballade i og omkring teltet med
slagsmål og vold. Så vi pakkede sammen og satte kursen ud om
nogle mindre svenske fiskerihavne hvor vi mødte mange fiskere og
fik gode diskussioner om det europæiske fiskeri og om de
problemer fiskerne har med skarv og sæler i den svenske skærgård.
De svenske
fiskere havde også alvorlige problemer med deres
hovedorganisation som ikke tog hensyn til de mindre fartøjer.
F.eks. ville de gerne have årsmængder, som deres danske
kollegaer havde det i Østersøen for torsk, men det modsatte de
store sig og derfor måtte de nu ligge stille i 3 måneder hvor
der var stop for torskefiskeriet. Dog måtte de lande 200 kg torsk
om ugen som bifangst.
Men nord
for Karlskrona beretter fiskerne, at de også har indstillet
fiskeriet efter de 200 kg. pga. af sæler. De får ikke andet
hovederne af torsken. På ”Udklippan” 14 sømil fra land
ligger der ca. 40 gråsæler og de tager godt for sig af de fisk
som er gået i garnene. Skarven ser man overalt og fiskerne kunne
berette, at de første skarver var dukket op for ca. 20 år siden
og derefter taget til i antal. Da de første skarver dukkede op
kendte de gamle fiskere ikke fuglen.
Efter at
have skiftet besætning sejlede Anton mod Christiansø og derefter
Svaneke for den 8. august at anløbe Warnemünde
og Rostock. M/S Anton har efterhånden udviklet et vist
talent for at bjærge skibe i nød. Med sig til Warnemünde havde
Anton en 21 meter sejl og motorfartøj som var kommet i problemer.
I Lillebælt, for en lille måneds tid siden, blev det det
russiske damskib DUNKAN slæbt til Middelfart af Anton. DUNKAN har
været så uheldig som et fartøj kan være - det ligger nu sunket ud for
Kalundborg. (www.dunkan.de
her kan man læse mere om fartøjet og dets skæbne )
Efter et
3-4 dages ophold i Rostock går turen mod Helsingør hvor vi
opstiller som den sidste havn under Baltic Sail. I Helsingør vil
vi med hjælp fra Fiskerikollektivet af 1978 for første gang i år
også opstille fiskekøkken for fremstilling af mindre anretninger
af miljømærkede fisk fra den jyske vestkyst.
Fra
Helsingør gør Anton et ophold i København, for så at vende
tilbage til Helsingør den 28. for opstilling under EU's
udenrigsminister møde den 30. 31. august. Her forsøger vi bl.a.
at få et møde i stand mellem Ngo’er som arbejde med
udviklingsbistand til den 3. verden. Vi vil gerne have en
diskussion af Ngo’ernes muligheder for at støtte kystfiskerne i
den 3. verden.
Fra
Helsingør går turen mod Nyborg hvor vi stiller op i forbindelse
med EU's landbrug og fiskeri har deres uformelle møde i dagene 8.
– 10 september. I Nyborg arbejder vi for at tiltrække så mange
fiskere til Nyborg som muligt, til et møde om EU's fiskeripolitik
og dens konsekvenser for de mindre og naturskånsomme fiskerier.
For
flere oplysninger kontakt M/S Anton
5124 5712 el 5124 5720 el. 5124 8220
|